Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nå blir nystrossa montert

Inne i denne verkstedhallen i Svea blir utstyret montert. FOTO: Terje Blikfeldt, Store Norske

Nå blir nystrossa montert

I april starter Store Norske kullproduksjon i Svea med splitter ny strosse.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.02.2015 kl 21:59

Den veier over 7.000 tonn, koster over 300 millioner kroner og er egentlig kjøpt inn til den nye Lunckefjellgruva. På grunn av kullkrisen bestemte Store Norske i stedet å sette den inn i Svea Nord, hvor den skal drive ut et 1,2 kilometer langt kullpanel innerst i gruva.


Rett på kaia
– Den første uka i desember startet oppfaringen. Vi har stramme planer, og visste også at vi gikk i gang en periode med nedbemanning og at det kunne gå utover motivasjonen. Men karene har gjort en kjempejobb. Vi ligger på planen med oppstart av strossa i siste halvdel av april, sier produksjonssjef Cato Lund i Store Norske.

Et tjuetall ansatte fra leverandørene og Store Norske jobber med monteringen, mens andre sørger for oppfaring. I motsetning til de gamle panelene er det kun kullet under mellomsteinen som blir hentet ut. Dermed kan mesteparten av kullet kjøres rett til lastekaia uten at det må renses for stein i oppredningsverket. Høyden på fløtsen er om lag to meter.

– Vi lar mellomsteinen stå igjen. Noe rensing vil vi få i begynnelsen- og i slutten av panelet, men resten vil gå rett ombord i båten. Så får vi prøvd ut den nye strossa, forteller Lund.


Tømt i oktober
Det tar imidlertid ikke lange tiden før panelet er tømt. Etter et halvt års drift, i midten av oktober, er det siste av kull hentet ut, og demonteringen starter. Deretter fraktes strossa opp i Lunckefjellgruva.

I mellomtiden starter produksjonen i randsonen i Svea Nord. Dette skjer med den gamle strossa som har gått inne i fjellet, og er sannsynligvis det siste kullet som hentes ut av Svea Nord med den gamle strossa.

Deretter starter strossa i Lunckefjellet, men her er det bare ett panel som er klar til å drives. I august må Store Norske ta stilling til om selskapet skal starte oppfaring av nye paneler i Lunckefjell. Oppfaringen må starte om høsten for å unngå stans i kulldriften. Dilemmaet er at oppfaring stort sett bare er kostnader, samtidig som kullprisen er lav, og selskapet er i krise.

Inne i gruva handler det imidlertid om å utføre oppdraget.

– Det har vært trykket stemning fordi folk har mistet jobben, men på den andre siden har det vært en kjempegiv. De har stått på for å lykkes, og jeg er imponert over det trykket de har holdt selv om vi er inne i en situasjon med nedbemanning. Det viser at vi har dedikerte og dyktige medarbeidere, sier Cato Lund.

Den nye strossa har totalt 139 stempler i tillegg til kuttmaskin, pumper, monorail og annet utstyr.

Se bildet større

En transportmaskin frakter de monterte stemplene til oppbevaring før de skal inn i gruva. FOTO: Terje Blikfeldt, Store Norske

Se bildet større

Stemplene blir oppbevart utendørs etter at de er satt sammen. Snart skal de inn i fjellet. FOTO: Terje Blikfeldt, Store Norske

Se bildet større

Ved monteringsstollen inne i panel D10 begynner utstyret så smått å komme på plass. FOTO: Terje Blikfeldt, Store Norske

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!