Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Møter liten forståelse

Heinrich Eggenfellner mener Sysselmannen utøver unødig mye kontroll over reiselivsnæringen. FOTO: Birger Amundsen (arkiv)

Møter liten forståelse

Sysselmannen begrunner framtidige krav om to måneders varsel for turopplegg med sikkerhet og saksbehandlingstid.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.01.2015 kl 12:34

«Sysselmannen har gjennomgående stor tillit til turoperatørene på Svalbard. Det har vi gitt utrykk for tidligere, senest til Justisdepartementet under arbeidet med revisjonen av turistforskriften», skriver assisterende sysselmann Jens Olav Sæther i en epost til avisen.

– Kontrollkultur
Heinrich Eggenfellner i Arctica Expeditions AS er ikke nådig i sin kritikk av byråkratiet hos Sysselmannen i et leserinnlegg i Svalbardposten 12. desember. Spesielt kritisk er han til at myndighetene nå går inn for å kreve to måneders varsel for turopplegg. Han mener dette i praksis er umulig, på grunn av skiftende vær-, vind- og isforhold.

«Ofte bestemmes ruten på vei ut Isfjorden», skriver Eggenfellner som mener byråkratiet bare skaper unødig arbeid, og tvinger ham og andre til å være uredelige.

«Det finnes ikke gehør for at et to måneders varsel om turopplegg er umulig», skriver Eggenfellner.

– Unntak, ikke regel
Assisterende sysselmann Sæther mener turoperatøren overdriver «tilfeldighetene» rundt turene.

«Sysselmannen har forståelse for at endring i is- og/eller værforhold kan medføre behov for å endre turopplegget. Vår erfaring er imidlertid at dette i praksis snarere er unntaket enn hovedregelen. Ved vesentlige endringer i turopplegget skal det dessuten gis melding til Syssel­mannen. Meldingen om turopplegg gir ikke Sysselmannen informasjon om hvor turfølget er til enhver tid, men vil i en verste fall-situasjon kunne bidra til å redde liv, for eksempel ved at søkeområdet kan avgrenses», skriver Sæther.

Saksbehandlingstid
At Sysselmannen nå går inn for å få en to måneders frist for innmelding av turopplegg, begrunner Sæther med saksbehandlingstid.

«For at Sysselmannen skal kunne gjennomføre en forsvarlig saksbehandling er det påkrevd at meldingen sendes inn i forkant av turen. Vår vurdering er at en frist på to måneder er nødvendig for å kunne behandle meldingene vi mottar, fordi det ofte må innhentes tilleggsopplysninger fra melder før turopplegget kan aksepteres».

Forsikring et ikke-tema
Eggenfellner reagerer også i sitt innlegg på kravene til redningsforsikring (SAR-forsikring) som reiselivsbedriftene er underlagt, mens fiskerinæringen og bergverksnæringen har gratis redningstjeneste. Eggenfellner lurer på om dette er «å legge til rette» for reiselivsnæringen.

Sysselmannen er rund i svaret.

«Det har ikke vært tema å endre på denne ordningen de gangene forskriften har vært justert», skriver Sæther.

– Ikke usunn
Sæther skjønner at ikke alle avgjørelser Sysselmannen gjør er like populære.

«En av Sysselmannens pålagte og sentrale oppgaver er å påse at de lover og regler som gjelder for Svalbard blir fulgt. I det ligger det et element av kontroll som ikke alle er like glad for. I forlengelsen av det vil jeg for øvrig tilbakevise at det eksisterer en usunn kontrollkultur hos Sysselmannen», skriver han.

Andre også kritisk
Direktør Knut Harald Holst-Hansen i Spitsbergen Travel var blant innlederne under næringslivskonferansen i Longyearbyen 14. oktober i fjor. Selskapet har om lag 120 ansatte, og vurderer flere nye investeringer framover. Men Holst-Hansen var klar på at investeringer står i fare på grunn av uforutsigbarhet fra Sysselmannens side.

– Det er en hemsko for vår investeringsvilje, sa direktøren, som tok til orde for å redefinere sysselmannsrollen. Ifølge Holst-Hansen har Spitsbergen Travel planer om investeringer for mellom 100 og 400 millioner kroner i Longyearbyen.

– Jeg tror ikke på investeringer dersom det ikke blir bedre forutsigbarhet, sa han.

Under konferansen viste han til et eksempel der Longyearbyen lokalstyre har gått for prosjektet, mens Sysselmannen sendte det i retur og ga avslag – angivelig fordi teksten i søknadene inneholdt tekniske feil.

– Vi trenger en veldig klar presisering av rammebetingelsene. Vi har et utmerket selvstyre, og vi trenger mer selvstyre, sa han til deltakerne som besto av politikere, næringsliv og tilretteleggere.

Knut Harald Holst-Hansen ønsket ikke å utdype sine uttalelser fra oktober, da Svalbardposten ba om det i forkant av denne saken.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!