Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Mot lysere tider i Gruve 7

Håvard Ottemo (28) fra Senja kjører shuttlecar i Gruve 7, og frakter kull fra kullbrytingsmaskinen til transportbelteanlegget. FOTO: Birger Amundsen

Mot lysere tider i Gruve 7

Store Norske arbeider med planer som vil sikre drift i Gruve 7 i minst 20 år framover. Planene vil bli lagt fram for styret i løpet av høsten.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.05.2010 kl 12:00

Siden kulldriften startet i Gruve 7 for 35 år siden har gruva opplevd noen oppturer og mange nedturer.

Under et styremøte i Store Norske i februar ble det stilt krav om at lønnsomheten i gruva måtte bedres, hvis ikke var det fare for nedleggelse. Styret ville heller ikke godkjenne at det ble brukt penger til kjøp av nytt utstyr til gruva.

Under et styremøte forrige måned snudde imidlertid styret, og sa ja til å bruke 13 millioner kroner på nytt gruveutstyr.

20 års drift

Administrerende direktør Bjørn Arnestad forklarer at styrets holdning til Gruve 7 ikke er negativ, men avventende inntil Store Norske har lagt fram sine planer for framtidig drift av gruva.

Gruvesjef Leiv Sanden sier at arbeidet pågår med kartlegging av kullforekomsten, og videre drift ut over de fem årene det er produksjonsklart kull for. På veggen i oppholdet henger et framtidskart, hvor nye produksjonsområder er tegnet inn for drift i minst 20 år framover.

– Det er ikke sikkert at det er realistisk å få ut alt, men det gir en idé om hvor mye kull det er igjen i fjellet, sier han.

En forsømt gruve

Direktør Arnestad antar at det er brukt 30 millioner kroner på utstyr og sikringsarbeid i gruva de siste årene. Blant annet er hengen i hovedstollen boltet og utstyrt med sikkerhetsnett. I tillegg kommer de 13 millionene i årets budsjett.

– Har Gruve 7 vært forsømt?

– Forsømt er et vanskelig ord, men gruva var nok utarmet med hensyn til investeringer. I alle år har pengene sittet langt inne i Store Norske, og det er først de to siste årene at vi har hatt en finansiell situasjon som har gjort det mulig å bruke penger i gruva, svarer han.

Energiverket

Gruve 7 har en bemanning på 18-20 ansatte som produserer rundt 75.000 tonn kull i året. Av dette går 25.000 tonn til Energiverket i Longyearbyen. Resten selges stort sett til den metallurgiske industrien i Tyskland.

Arnestad ser en klar sammenheng mellom framtidsplanene for Gruve 7 og energiforsyningen til byen.

– Ikke minst fordi vi har to formål med vår virksomhet. Det ene er at vi skal være økonomisk bærekraftige, det andre at vi har et samfunnsansvar, sier han.

Les mer om framtidsplanene for Gruve 7 i Svalbardposten.

Siste nytt i Nyheter

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!