Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Mønstrer på i skuterdebatten

– Vi har blitt flinkere til å ivareta storbror-rollen. Men det betyr også at vi vil stille krav om kvalitet, sier Daniel Skjeldam. FOTO: Eirik Palm

Mønstrer på i skuterdebatten

Skuterturistene må få slippe til på større deler av Svalbard. Det vil gi et løft for alle, mener hurtigrutesjefen, som ønsker seg frø, frihet og forutsigbarhet på Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.10.2015 kl 14:34

– Gjestene kommer ikke hit for å oppleve Longyearbyen. De vil ha mer. Still gjerne strenge krav til skutere, guider og slikt, la oss være tøff på det, sier Daniel Skjeldam.
Mandag mønstret styrelederen i Spitsbergen travel og direktøren i morselskapet Hurtigruten på ekspedisjonscruiseskipet «Fram». Kursen var satt for Moffen helt i nord, før skipet satte kurs sørover til Antarktis via Bjørnøya og norskekysten.

"Den organiserte delen av reiselivet utgjør ingen trussel. Det er den uorganiserte delen som gjør det"

Utfordrer grenser

Før avreise snakket han villig vekk om planene på Svalbard, som skal bli viktigere for konsernet i årene som kommer.

Skjeldam vil at turistene skal oppleve mer av Svalbard, også på land og på vinterstid, og kaster seg inn i skuterdebatten.

Blant annet vil han ha bedre tilgang på områder utenfor Sone 10 og det avgrensede området på østkysten.

Sone 10 avgrenser i dag området hvor turister kan ferdes alene. For turister i organiserte turopplegg er det i tillegg lov å kjøre til østkysten mellom Wichebukta i nord til Agardh i sør, en kyststrekning på om lag fem mil.

Det er disse grensene Skjeldam utfordrer. Områdene brukes mye av reiselivet og fastboende, men i perioder kan det bli vel folksomt.

– Den organiserte delen av reiselivet utgjør ingen trussel. Det er den uorganiserte delen som gjør det, fastslår han.

Tør ikke bygge nytt

I november stenges dørene på Radisson Blu Polar Hotel, som skal pusses opp og på sikt utvides fra dagens vel 80 til 150 rom. Som et eksempel på det nye uttrykket til Spitsbergen travel trekker han fram Coal Miner's Cabin; det særegne for Svalbard i interiør, innredning og meny.

Samtidig varsler han større satsing på det internasjonale markedet, og sommeren 2017 blir det nye ekspedisjonscruiseskipet «Spitsbergen» satt inn på cruise på Svalbard. Skjeldam understreker at det er ekspedisjonscruiseskipene som gjør at Hurtigruten gjennom Spitsbergen travel tør å bygge ut.

Men et nytt hotell i Longyearbyen tør han ikke satse på nå.

– Jeg tør ikke på noen måte allokere midler til nytt hotell. Det er for stor usikkerhet framover. Det er ikke uten risiko man investerer her. Lokalstyret må jobbe for stabile rammebetingelser, sier han og legger til at regjeringen må legge premissene for hvordan utviklingen skal være framover.

– Skal vi investere må vi ha forutsigbarhet på lang sikt, og da snakker jeg ikke om fem år, men om 25, sier han og gjentar dermed det Spitsbergen travel-direktør Knut Harald Holst-Hansen tidligere har sagt.

– Dyrt og dårlig

Spitsbergen travel leverte i 2014 et resultat før skatt på 22,9 millioner kroner etter en omsetning på 184,7 millioner (se regnskap). Året før var det finansinntekter som berget bunnlinja. Årets første halvår blir ifølge styrelederen et av de beste, og prognosene for tredje kvartal er bra.

– I Hurtigruten har vi kjørt en knallhard snuoperasjon siden høsten 2012 med kostnadskutt og effektivisering. Det var dyrt, men tidvis veldig dårlig, sier Daniel Skjeldam om skipene og fortsetter om datterselskapet:

– Spitsbergen travel leverer. Her er det samme kombinasjon som Hurtigruten forøvrig med lavere kostnader og produktforbedring. Svalbard skal ikke være et lavprisprodukt, men et premiumprodukt.

Visit Svalbard har som mål at reiselivet på Svalbard skal dobles de kommende årene. Skjeldam sier han også forventer en dobling i resultatet til Spitsbergen travel.
Samtidig har selskapet kjørt kampanjer på Svalbard-pakker med flyreiser og overnattinger for rundt fire tusenlapper. Det er for billig, mener han.

– Men vi må tilby produkter som ligger i den ultimate verdensklassen. Ikke luksussegmentet, men vi skal ikke selge oss for billig.

Frølageret - «reason to go»

Reiselivsnæringen på Svalbard har så langt lagt et godt år bak seg, blant annet på grunn av solformørkelsen i mars. Utfordringen er fremdeles polarnatta fra november til februar. Her gjelder det å komme opp med interessante og spennende opplevelser som trekker, og da er ikke nordlyset alene nok, mener hurtigrutesjefen som snakker om «reasons to go».

En slik grunn er frølageret, og hit har han et sterkt ønske om å trekke turister.

– Jeg vil ha et besøkssenter i glass som forteller om frøhvelvet, innholdet, teknologien og hvordan det ser ut der nede, gjerne med videokameraer. Det er en kul historie, det. Dit kan vi ta gjester hele året. Bygg en greie rundt frølageret, sier han.

Han trekker også fram nyåpnede Gruve 3, som en god historie som må utvikles videre, og ønsker seg i tillegg et tettere samarbeid mellom reiseliv og forskere, både i Longyearbyen og Ny-Ålesund.

– Samtidig er dere storebror på Svalbard, og i det ligger også et ansvar. Føler du at dere ivaretar dette ansvaret godt nok?

– Vi har blitt flinkere til å ivareta denne rollen. Jeg ser mer framover enn bakover. Men det betyr også at vi vil stille krav om kvalitet. Det er viktig at alle aktørene lykkes, de som leverer kvalitet. Det er nok av dårlige produkter i Norge, og det gavner ingen.

"Svaret på spørsmålet er altså nei"

Men svaret er nei

Reiselivet har nok av turområder, fastslår Miljøpartiet de grønne om skuterutspillet.

– Vi mener turistfølger har rikelig tilgang på turområder slik som det er i dag. Svaret på spørsmålet er altså nei, sier lokallagsleder Espen Klungseth Rotevatn i MDG og fortsetter: – Det vi mangler her oppe, er ikke ekspedisjonsturer. Der er lavterskeltilbud, skuterturer til breen og jernsengene.

Heller ikke Venstre er interessert i å slippe turoperatørene ut med snøskutere i større områder enn de har i dag. Eirik Berger er opptatt av å spisse satsingen innenfor området som er definert i masterplanen til reiselivet, som var klar i vår.

Aps Arild Olsen mener det er fornuftig at hovedtyngden av turismen skjer i nærområdet til Longyearbyen, men holder likevel døra på gløtt for reiselivsprodukter utenfor de definerte områdene.

– Da er det naturlig at ferdsel diskuteres med Polaravdelingen og lokale aktører, skriver han på epost.

Høyre har slått fast at partiet vil legge til rette for mulighetene i reiseliv. Førstekandidat Torgeir Prytz vil likevel ikke låse seg.

– Det er vi i så fall nødt til å diskitere med næringsforeningen. Mange tilreisende synes det er langt med en tur til Barentsburg, så det vil nok være litt begrenset hvor mange som deltar på turer utenfor Område 10.

Se bildet større

Politikerne er ikke uten videre villige til la skuterfølger fra reiselivet kjøre utenfor de fastsatte grensene. Fra venstre Arild Olsen (Ap), Erik Berger (V), Helga Bårdsdatter Kristiansen (MDG) og Torgeir Prytz (H). FOTO: Christopher Engås

Spitsbergen travel AS

Nøkkeltall

(Tall i 1.000. 2013 i parentes)

Inntekter:.......184.796..(86.457)
Driftsres:........21.765..(-4.166)
Res. før skatt:...22.943..(27.363)
Årsresultat:......19.265...35.533
Resultatgrad:.....11,78%...-4,82%
Omsetn./ansatt:....1.847....3.602

Kilde: Purehelp

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!