– Mobbing må takles riktig

Hvis man ikke griper inn på riktig måte mot mobbing, kan problemet bli verre.

Tett under 100 ansatte i oppvekstsektoren i Longyearbyen deltok på fagdagen med foreleser Erling Roland tirsdag. Håpet var at de ansatte skulle få en "verktøykasse" for å avdekke og håndtere mobbing i barnehager og på skolen.
Publisert
Anne Ellingsen beskriver mobbetemaet som veldig viktig, og hyret derfor professor Erling Roland til å forelese om problemet for sine ansatte.

– Det vanskeligste i kampen mot mobbing er å avdekke at det faktisk foregår. For mye skjer i det skjulte, og halvparten av ofrene sier ikke fra til foreldre eller lærere, sier Erling Roland.

Roland er professor i pedagogisk psykologi ved Senter for atferdsforsking i Stavanger. Tirsdag holdt han forelesning for lærere, førskolelærere og assistenter i Longyearbyen.

Verktøykasse

Daglig leder i oppvekstforetaket, Anne Ellingsen, sier mobbing er relevant for alle ansatte i skoler og barnehager i Longyearbyen. Derfor ble temaet valgt for den årlige fellesfagdagen i foretaket.

– Mobbing er viktig av flere årsaker. For oss, med en turnover på om lag 20 prosent i året, blir det spesielt interessant. Mange kommer hele tiden inn i et nytt miljø, og det er ikke alle som kommer til oss som takler dette like godt. Jeg ønsker å gi de ansatte en verktøykasse slik at de bedre kan takle ting som mobbing, sier Ellingsen.

Undersøkelser har vist at Longyearbyen befinner seg på landsgjennomsnittet når det gjelder mobbing blant barn og unge.

Makt-kick

Roland innledet sitt foredrag med å fortelle om ulike typer mobbing, og om reaktiv og proaktiv aggressjon. Mobbere tilhører den sistnevnte kategorien, og deres belønning er maktfølelse.

– Maktfølelsen som mobberen føler er avhengig av en del ting, blant annet at offeret protesterer, men likevel må underkaste seg. Det kan oppsummeres med setningen «å kjenne min makt ved å kjenne din avmakt», fortalte Roland.

Senere i forelesningen gikk han inn på hvordan voksenpersoner skal håndtere problemet. Som nevnt gjelder det å gripe inn på riktig måte. For hvis mobberen fortsetter å mobbe etter inngripen har han eller hun fått et psykisk overtak på voksenpersonen, som kan føre til at problemet eskalerer og blir mer komplisert.

Også barnehagen

Blant de hundre i salen satt også mange barnehageansatte. Det har vært diskusjon i fagmiljøene om relasjonene i barnehager kan falle inn under betegnelsen mobbing. Roland er usikker, men mener mobbing må forebygges allerede så tidlig i barns oppvekst.

– En forutsetning for mobbing er at mobberen vet hva han gjør. Det kan man diskutere om er tilfelle når noen gjør noen noe vondt i barnehagen. Men faktum er at det gjør vondt, uansett om gjerningspersonen forstår det eller ikke. Jeg mener det er viktig å forebygge mobbing allerede i barnehagen, sier han.

Teknologi

Mobbing har for lengs spredd seg til internett og sosiale medier. Det oppstår stadig nye plattformer som kan brukes til å plage andre, og Roland synes det er vanskelig å følge med.

– Men grunnprinsippene er de samme, selv om mye av mobbingen foregår på andre plattformer, sier Roland.

Forsking har vist at mobbing via sosiale medier og andre digitale plattformer er nesten like vanlig som tradisjonell mobbing, og at den som blir mobbet i tradisjonell forstand med stor sannsynlighet også blir utsatt for digital mobbing.

Powered by Labrador CMS