Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Misfornøyd med veiene

Rune Moen, daglig leder i Svalbard Maxi Taxi, er ikke imponert over veiene i Longyearbyen. Her står han på veien inn mot Bjørndalen, som taxiselskapet nå prøver å unngå turer til, fordi slitasjen på bilene er for stor. FOTO: John Christian Nygaard

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Tekst:

Publisert:

– Dette er ikke noe man bør kalle en vei. Det er skikkelig ille, sier Rune Moen og viser til veien ut mot Bjørndalen.

For noen uker siden ga han sjåførene sine beskjed om å prøve å unngå turer til Bjørndalen, fordi veien er i så dårlig stand. Han mener en tur ut dit ødelegger mer enn den smaker.

– Vi har en spesiell slitasje her som vi ikke er i nærheten av på fastlandet. Det merkes særlig på forstilling, støtdempere, bærekuler og styrekuler. På veien ut mot Bjørndalen skrangler det i stykker selv om man kjører 10 km/t. Derfor prøver vi å unngå turer dit, sier Moen.

– Hva gjør dere om fastboende må ut dit til en hytte?

– Sist helg var det noen som hadde vært på litt festligheter, da sa jeg at vi fikk kjøre så vi fikk hjulpet dem hjem. Men om en turist vil ut til Bjørndalen for å ta bilder og se seg rundt, sier vi nei, sier Moen.

– Aldri vært så dårlig

Også flere steder inne i Longyearbyen skaper den slitte veien problemer, særlig for selskapets busser.

– Vi har problemer med å kjøre enkelte plasser fordi det er så ujevnt at bussene tar nedi og får skader. Generelt i byen er det mye setningsskader som burde vært rettet opp. Veiene har aldri vært så dårlig som nå, mener Moen.

– Skremmende

Martin Johansen, daglig leder i Longyearbyen taxi, er heller ikke særlig imponert over veistandarden, hverken ut mot Bjørndalen eller resten av byen.

– Det er ikke noen vei ut til Bjørndalen. Så fort man passerer kullkaia er det rett ut i naturen. Veistandarden her er i det store og hele skremmende, sier Johansen.

Han forteller at også Longyearbyen taxi har merket det på bilene.

– Vi merker det spesielt på bæredelene på bilene. De ødelegges hele tiden. Det merkes også når det graves over veien og det ikke legges ny asfalt etterpå. Asfaltkanten knuser forstillinga, sier Johansen.

– Det er nok et problem for alle som eier bil i Longyearbyen. Men det merkes nok særlig for oss som kjører døgnet rundt, hver eneste dag.

Tar ikke regninga alene

Sveinung Lystrup Thesen, eiendoms- og forvaltningssjef i Store Norske, som forvalter veien ut mot Bjørndalen fra Longyearbyen camping, forteller at selskapet ikke har noen konkrete planer om å forbedre veien for egen regning.

– Det er ikke noe tvil om at det er dårlig standard på den veien, og jeg skjønner jo at det er en vei det ikke frister å kjøre på. Men vi bruker ikke veien i Bjørndalen i vår virksomhet, og vi har heller ikke økonomi til å oppgradere den. Vi har ingen veiavgift å hente penger fra, sier Lystrup Thesen.

– Spilt ballen videre

I forbindelse med driften i Gruve 3, var det kun et doserspor utover til tippen i Bjørndalen

Veien ble etablert av Svalbard samfunnsdrift da det ble lagt en Telenor-kabel i Bjørndalen på 90-tallet. I dag er det kun veiene i Store Norskes forvaltning som man har brukt for i selskapets virksomhet som blir prioritert vedlikeholdt.

Dette er primært veien opp mot Gruve 7 fra hundegården til Basecamp, og det mest elementære opp Endalen, hvor selskapet har noe lagervirksomhet.

– Veien ut mot Bjørndalen har vært tema en viss tid, og vi mener det må opprettes et spleiselag – et veivel – hvor alle som bruker veien, er med på å dra lasset. Det har vi sagt oss villige til å delta i, og vi har i første rekke spilt ballen over til de som eier hytter der for å etablere veivelet. Det er også positive signaler fra næringsaktører om å delta i dette, sier Lystrup Thesen.

Tar grep

Driftsingeniør Einar Olsen i Longyearbyen lokalstyre for­teller at det allerede er bestilt oppretting av Hilmar Rekstensvei, og at hele hovedveien gjennom byen som blant annet går forbi Elvesletta vil bli asfaltert i neste år.

– Veiene kunne alltids vært bedre, og vi har et visst etterslep. Spesielt i år har det blitt mer setningsskader på veiene. Vi må se om vi rekker å ta Hilmar Rekstensvei før vinteren kommer. Hvis ikke blir det gjort på våren, sier Olsen.

Setningsskadene kommer i forbindelse med fjernvarmerør som krysser veiene. Det fører til at permafrosten i bakken tiner, og at veiene synker ned i disse områdene. I tillegg skaper myrområdet ved Hilmar Rekstens vei problemer.

– Når man la veiene på permafrost så fungerte det bra. Men når det tiner langs kantene synker veien ned, og det er ikke spesielt heldig. Det gjør at det blir vanskeligere å bygge vei.

Penger til asfalt

Olsen forteller at de også må få gjort forbedringer i Vei 232 og Vei 236.

– Der må vi gjøre nød­reperasjoner hvor vi kutter asfalten og legger grus for å få flat vei. Det skal gå fint å kjøre der hvis man holder fartsgrensa på 30 km/t, men veien skal uansett ikke være slik som nå, sier Olsen.

– Hvorfor blir det liggende asfaltkanter i veien?

– Vi prøver å fikse det etterhvert. Problemet er at når det regner synker det og blir nye asfaltkanter, så etterfyller vi med ny grus.

– Hvordan er budsjettet på vei?

– Veibudsjettet vårt er ikke så gæernt, men vi går i minus på veiavgift med tanke på antall biler her oppe. Så vi må be om mer penger, og det blir dyrt å ordne veiene her. Men det er satt av 6,3 millioner kroner til asfalt i 2017, sier Olsen.

Massene man har til å bygge med her oppe er relativt dårlig egnet, og må derfor ofte fraktes opp fra fastlandet. Det samme gjelder ny asfalt. Det betyr at man kan fikse færre meter med vei her enn man kan for den samme kostnaden på fastlandet.

– Det er også færre folk å fordele kostnadene på. Det gjør at det blir dyrt. Det er også vanskelig å forutse og planlegge at det skal bli så mye setningsskader, sier Olsen.

Se bildet større

Hele veien inn mot Bjørndalen ser i det store og hele slik ut. Alle hullene fører til stor slitasje på bilene som kjører der. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Bussene har ikke mye å gå på når de skal navigere seg gjennom veiene i Longyearbyen. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Driftsingeniør Einar Olsen i Longyearbyen lokalstyre er klar over at noe må gjøres med veiene. Her står han i en dump i Hilmar Rekstens vei. Den er det allerede bestilt utretting av. FOTO: John Christian Nygaard

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!