Milliardskipet har satt kursen mot Svalbard

Forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» ble vist frem i Tromsø, før skipet begynte turen mot Svalbard.

Forskningsskipet Kronprins Haakon.
Publisert

Om skipet

Isbryter PC 3-klasse: Helårig operasjon i isfylte farvann
Utrustet for alle aktuelle forskningsformål og for undervisning
Utrustet med moonpool og kan operere ROV, AUV og helikopter
Mannskap på 15–17 og plass til 35 forskere
Kan seile kontinuerlig i 65 døgn på marsjfart
Marsjfart på 15 knop, kan gå gjennom istykkelse på en meter
100 meter langt og 21 meter bredt
Kostnad: 1,4 milliarder kroner

Med «Kronprins Haakon» har Norsk Polarinstitutt fått seg et forskningsskip som skal gi dem helt nye muligheter i polare strøk, opplyser de i en pressemelding, etter at skipet ble vist frem denne uken.

Skipet ankom Norge fra Italia rundt nyttår, men har vært på Vestlandet for å bli ferdigstilt før det seilte til Tromsø, som blir hjemmehavnen.

– Dette er en fremtidsrettet plattform som vil ta norsk polarforskning mange steg videre, sier direktør Ole Arve Misund, ved Norsk Polarinstitutt.

Direktør Ole Arve Misund og kaptein Karl Robert Grøttingen.

Kostet 1,4 mrd.

«Kronprins Haakon» eies av polarinstituttet, driftes av Havforskningsinstituttet og største bruker blir UiT Norges arktiske universitet. Skipet er 100 meter langt, og hadde en byggepris på 1,4 milliarder kroner.

Fartøyet er utstyrt som et flytende laboratorium, med avansert teknologi. Det er det første norske forskningsfartøyet som er bygget som en isbryter for å takle svært krevende isforhold gjennom hele året.

Store deler av året vil skipet være på forskningstokt for å overvåke og berette om miljø- og klimatilstanden i våre hav, både i Arktis og Antarktis.

Mot Svalbard

– Nå starter en ny æra for oss. Dette betyr at kan gå i områder med is store deler av året – det kunne vi ikke før. Og skipet har utstyr som gir oss muligheter vi ikke hadde før, sier direktør Sissel Rogne ved Havforskningsinstituttet.

Skipet har flere laboratoriumer med høy teknologisk standard.

Første tokt er beregnet til i august i år i forbindelse med det nasjonale forskningsprosjektet «Arven etter Nansen», der ti institusjoner samarbeider om studier i det nordlige Barentshavet opp mot iskanten.

– Med båten får vi også den nødvendige infrastrukturen som skal til for å drive forskning i Antarktis og Arktis, sier rektor ved UiT Norges arktiske universitet, Anne Husebekk.

Men først skal skipet testes ytterligere, og allerede tirsdag gikk ferden videre nordover til drivisen ved Svalbard for å teste isbryterstyrken.

Powered by Labrador CMS