Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Merker en forbedring

Næringslivet i Longyearbyen har gode erfaringer med det nye postflyet. Mange er likevel avventende til høysesongen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Den generelle oppfatningen blant bedriftene i Longyearbyen er at det nye postflyet har ført til mer stabilitet og kortere frakttider. Det er sjelden de opplever at varer blir stående igjen i Tromsø.
– Før kunne det gå mellom to og tre uker, nå er det som regel to-tre dager. Jevnt over kunne det i verste fall gå dobbelt så lang tid før vi fikk varene før det nye postflyet kom, sier Ryno Hansen som er prosjektleder i VVS Spitsbergen.
Delelageransvarlig Audun Gjerland på Svalbard Auto deler hans oppfatning.
– Nå går det mellom fire og åtte dager før vi får bestilte varer, som er mindre enn før. Men det blir spennnende å se når det blir høysesong, for lavsesongen har uansett ikke vært den vanskelige tida, selv før postflyet kom, sier han.

Varierer fortsatt
Flere av bedriftene er spent på hvordan situasjonen blir når høysesongen begynner. De frykter større pågang vil føre til mindre kapasitet på flyet. Noen synes imidlertid ikke det har blitt så mye bedre enn før.
– Det varierer fortsatt, og vi er misfornøyde med frakttiden. Det er ikke blitt noen enormt stor forskjell, og det går ikke ekstremt mye kjappere. Det kan fremdeles ta opp til ti dager før vi får varer, sier daglig leder i Ingeniør G. Paulsen, Frank Bakken.
– Det hender fortsatt at ting hoper seg opp i Tromsø, og vi vet ikke om de får tatt med alt på postflyet heller. Selv om deler sendes med il-post tar det likevel tid, sier Gustav Halsvik i ISS.
Han ventet på noe som var sendt 6. februar da Svalbardposten snakket med ham.

Ikke prioritert
Både ISS og Store Norske har vært inne på å få til egne avtaler med fraktflyet, uten å lykkes.
– Vi har vært i dialog med postflyet, men svaret er at Posten vil ha noen måneder med erfaring for å se hvor mye av plassen som fylles opp bare av dem, sier logistikkleder i Store Norske, Frank Birkeland.
Også Store Norske og LNS Spitsbergen merker en bedring, men bare på frakt som skal til Longyearbyen og ikke Svea.
– Vanlige bedriftspakker til Longyearbyen går fortere, men Svea er ikke en prioritert postadresse, så der har vi dårlig erfaring. Slik har det vært hele tiden, også før det nye postflyet, sier Birkeland.

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!