Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Mer uenighet om Sjøområdet

Problemområde: I Sjøområdet er det en salig blanding av boliger, næringslokaler og parkerte busser og llastebiler. Etter initiativ fra LPO arkitekter i Longyearbyen, begynte arkitektkonkurransen Europan å interessere seg for området. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Mer uenighet om Sjøområdet

Arrangørene av en arkitektkonkurranse ønsker å rydde opp i Sjøområdet. Longyearbyen lokalstyre blir ikke enig med seg selv om de vil være med.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.10.2012 kl 21:25

For to uker siden var arrangører av den internasjonale arkitektkonkurransen Europan i Longyearbyen for å ta Sjøområdet i nærmere øyesyn.

– Vi tror det hadde vært ypperlig for Longyearbyen å finne ut hva Sjøområdet skal være. Vi fikk inntrykk av at det rådet en lettere form for anarki i området. Sett i lys av at Longyearbyen har behov for flere boliger, hadde det vært interessant å se om byen kunne benyttet det relativt sentrale området, sier generalsekretær Øystein Rø i Europan Norge.


Ble invitert

Lokalstyreleder Christin Kristoffersen (Ap) ble koblet inn i planene i vår. Europan fikk da inntrykk av at Longyearbyen var interessert i å være med på konkurransen, men at lokalpolitikerne var bekymret for påmeldingsavgiften. Kristoffersen inviterte Europan til Longyearbyen. For to uker siden kom de, og turen betalte de selv.

– Vi hadde en presentasjon for Administrasjonsutvalget. De virket positive. Så hadde vi møte med plansjefen dagen etter. Der var det tydelig at administrasjonen ikke delte begeistringen. De sa at det ikke er aktuelt for Longyearbyen å bli med før neste runde, sier Rø.


Politikerne bestemmer

Christin Kristoffersen forteller at konkurransearrangørene ble invitert til Longyearbyen fordi det ble uttrykt klar interesse i lokalstyret for prosjektet. Politikerne i Administrasjonsutvalget (AU) ble orientert om konkurransen like før sommerferien.

– De var skeptiske til egenandelen, men både Europan og jeg mener vi ville klart å dekke kostnadene ved å søke eksterne aktører om midler, sier Kristoffersen.

– Hvorfor ble Europan invitert opp uten at saken var kommet lenger?

– For at saken skulle komme noen vei, måtte den presenteres for AU. Det er ingen som informerer bedre enn Europan selv, sier Kristoffersen.

– Planavdelingen avviste forslaget i møte med Europan. Hvem er det som bestemmer, administrasjonen eller politikerne?

– Det er politikerne som bestemmer. Om vi finner politisk vilje, skal prosjektet gjennomføres, sier Kristoffersen.


Sa nei

Plan- og utviklingssjef Vigdis Hole forteller at hun oppfattet at AU sa nei til Europan under orienteringen i juni på grunn av egenandelen. Da Europan kom til byen, fikk hun beskjed om å ha et møte med dem.

– Vår konklusjon var at AU sa nei, og det er standpunktet vi har å forholde oss til. Om vi går inn i noe nå, ville det være som å hoppe på et tog i fart. For at prosjektet kan bli vellykket, må det ha en solid forankring i LL. Det krever både tid, grundighet og økonomi, sier Hole.

– Ville ikke dette være en unik mulighet til å rydde opp i Sjøområdet?

– Det har jeg ikke lyst til å uttale meg om. Nå er det snakk om vi skal være med i Europan nå eller ikke. Det kan være mulig å bli med i neste periode. Sjøområdet går ingen vei, svarer Hole.

Konkurransen lyses ut i februar eller mars neste år, ifølge Øystein Rø i Europan.

– Når må dere ha klarsignal på om Longyearbyen vil være med?

– Det må skje relativt fort. Døra står fremedels på gløtt. Vi hadde jo en dialog som startet i april. Vi syns dette var en glimrende idé, det syns også styret i Europan. Vi ble overrasket da det ikke var aktuelt likevel, sier generalsekretæren.

– Vil forslag fra konkurransen kunne brukes i praksis?

– Konkurransen produser forslag, så er kommunen nødt til å ta det videre og gjøre om til reguleringsplaner eller lignende. Det ville ha vært en prosess som også hadde gitt mulighet for å diskutere problemstillingen lokalt, sier Rø.

Faktaboks

Europan

Europan er en internasjonal konkurranse hvor arkitekter kommer med forslag til løsninger på utfordringer utvalgte byer står overfor.

Arrangeres for 12. gang. Den 13. runden går av stabelen i 2015.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!