Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Mener han ikke var for nær

 

Mener han ikke var for nær

Kapteinen på det russiske skipet «Aleksey Maryshev» nekter straffskyld og mener han holdt tilstrekkelig avstand til Hornbreen da den kalvet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Han er lei seg for det som skjedde, og han har ikke erkjent straffskyld. Han mener han har overholdt de lover og regler som finnes i Norge, sier forsvarer Petter Høiseth.
Tirsdag ble kapteinen avhørt på sysselmannskontoret av sjøfartsinspektør i Tromsø, Kjell Lyngeng. Kapteinen ville ikke la seg avhøre første gang båten kom til Longyearbyen etter ulykken, men denne uka avga han sin forklaring til sjøfartsinspektøren.
– Han har aldri vært i kontakt med politiet, og ønsket å ha en forsvarer før han forklarte seg, sier Høiseth.

Ikke for nær
Onsdag for litt over to uker siden ble 20 personer om bord på «Aleksey Maryshev» skadet da Hornbreen kalvet og en bølge skyllet over båten. To av personene ble alvorlig skadet. Det er det nederlandske selskapet «Oceanwide Expeditions» som har chartret båten. Alle de 49 passasjerene var britiske og hadde booket turen gjennom det britiske selskapet «Discover the World». Sysselmannen har foretatt avhør av noen av passasjerene og ansatte i «Oceanwide Expeditions». Kapteinen har status som mistenkt i saken. Forsvarer Petter Høiseth sier kapteinen har forklart at han synes han ikke gikk for nær breen.
– Kapteinen målte avstanden til breen med radar og er av den oppfatning at han holdt tilstrekkelig avstand, sier Høiseth.
– Hvor nært mener han at han var?
– Jeg vil ikke gå inn på slike detaljer. Dette var et sett av sammenfallende årsaker og en stor kalving som han ikke hadde forutsett. Han har ni års erfaring fra slike farvann, sier Høiseth.

Ingen skader
Kapteinen reiste tirsdag videre med «Aleksey Maryshev» til Grønland. Han fungerer imidlertid ikke som kaptein om bord.
– Det er ikke gitt noen restriksjoner for hva han kan gjøre, og ingen har presset ham til noe. Nå er det påtalemyndigheten som skal avgjøre hva som skal skje, sier Høiseth.
Samme dag var sjøfartsinspektør Kjell Lyngeng om bord i «Aleksey Maryshev» for å foreta tekniske undersøkelser.
– Det er ingen skader på båten, heller ikke på døra som gikk av hengslene under ulykken, sier han.
Båten fikk tirsdag seile videre til Grønland da de tekniske undersøkelsene var fullført.
– Inntrykket mitt er at båten er velstelt og ved godt hold. Jeg fikk et godt inntrykk av fartøyet. Av kapteinen også, men selve saken vil jeg ikke kommentere, sier Lyngeng.
Han skal nå skrive en innstilling til Sysselmannen.
– Vi vil vurdere påtalespørsmålet når den foreligger. Det er norsk strafferett som kommer til anvendelse, sier assisterende sysselmann, Elisabeth B. Løvold.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!