Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Martin er en av de 150

Martin Lorig krysser fremdeles fingrene for Lunckefjell, som han jobbet fire år med. Denne uka forlot han Svalbard for å begynne i ny jobb på fastlandet. FOTO: Eirik Palm

Martin er en av de 150

Torsdag forlot Martin Lorig Longyearbyen for godt. Han kaller det frustrerende å ha brukt fire år på et gruveprosjekt det kanskje ikke blir noe av.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.01.2016 kl 08:13

Etter åtte år i Store Norske ble han oppsagt. Lorig besøkte Svalbard første gang i november 2007, og søkte like etter på stillingen som vedlikeholdsingeniør i Store Norske. I februar 2008 satte han igjen sine bein på asfaltdekket på Svalbard lufthavn. Så bar det rett over i flyet til Svea.

Bekymret for Lunckefjell

– Jeg hadde alltid et ønske om å komme meg til et arktisk sted og oppleve livet her. Det ble åtte år, sier han om starten

Torsdag gikk han om bord i SAS-maskinen til Tromsø.

Lorig er en av de 150 som mister jobben på grunn av krisen i Store Norske. Fram mot sommeren blir det en gradvis overgang til den nye hverdagen med til sammen drøye 100 ansatte i Gruve 7, Svea og i administrasjonen.

Martin Lorig oppsummerer årene som spennende, ikke minst de siste fire-fem der han som en av 19 jobbet med Lunckefjell-prosjektet. Men den siste tiden har han sett at det tynnes i rekkene. Regjeringen støttet i desember i fjor forslaget fra styret om å sette gruva i driftshvile etter kullkrisen. Om lag 50 skal være tilbake i Svea for å drive vedlikehold av gruva og infrastrukturen i Svea.

Rundt 1,2 milliarder kroner er investert i tilknytning til Lunckefjellgruva, og driftshvilen skal vare inntil tre år. Deretter skal det avgjøres om driften skal gjenopptas, men ingeniøren er bekymret for at de som kjenner kullgruva best da er borte.

– Ingen undergang

– Det var 19 personer som var med på dette. Av disse vet jeg om tre som er inne og noen få i deltidsstilling. Ellers har alle reist. Det viser kompetanselekkasjen, sier han.

– Hva tenker du om å reise?

– Det er ingen undergang og blir fint. Men man har brukt fire år av sitt liv for et prosjekt, og så blir det ikke noe. Det er frustrerende, sier han.
Han forteller at han kjente på tvilen første gangen han kjørte over Marthabreen innover mot det planlagte innslagspunktet. Det var et marginalt prosjekt og han forteller at han var i tvil. Men som gruveingeniør er det ikke følelser som gjelder.

Store Norske har uttalt at selskapet trenger 65 dollar tonnet for å gå i balanse. API2-indeksen viste onsdag en forventet pris på 45 dollar for februar, og anslaget framover peker mot priser under 40 dollar.

Brolagt med kriser

Historieprofessor Thor Bjørn Arlov har under Svalbardseminaret et foredrag om Store Norskes historie. Her peker han på at veien har vært brolagt med kriser og at staten har vist at den strekker seg svært langt for Svalbard.

– Som historiker seg jeg at den lange megatrenden for råvarer er at prisene blir lavere. Det er små topper innimellom, og Store Norske traff en høykonjunktur i Svea. Det kan jo hende at man treffer en ny høykonjunktur. Og i veddemålet bruker man 120-150 millioner kroner årlig, sier Arlov. (Se også egen sak)

Den nå tidligere gruveingeniøren håper likevel at arbeidet med Lunckefjell ikke var forgjeves.

– I dagens situasjonen er det vanskelig, og i 2017, om ikke prisene øker, må Stortinget ta avgjørelsen. Men hadde de fått dekket investeringene, hadde det vært bra.

Martin Lorig, som også er kjent for å ha bestilt en rosa gruvemaskin til Svea på spøk, gleder seg til å komme til Tromsø, hvor han har samboer. Han forteller at han etter hvert følte seg klar for å flytte ned til fastlandet, og etter at han ble oppsagt, fikk han jobb i Statens Vegvesen i Tromsø.

– Jeg har søkt hele tiden på jobb. Det er vanskelig å få noe å gjøre, og jeg slo til da jeg fikk tilbudet i Tromsø.

Siste nytt i Nyheter

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!