Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Marmoren kan ha skylden

Benjamin Koster jobber med å undersøke grunnen ved bruddet fra 1912. I bakgrunnen ses driftsbygningen og deler av maskineriet som ble brukt da Northern Exploration Co. drev marmorutvinningen. FOTO: Frigga Kruse

Marmoren kan ha skylden

Frigga Kruse og Benjamin Koster tror kvaliteten på marmoren på Blomstrandhalvøya kan være en årsak til at driften ble nedlagt for åtti år siden. Men det kan også være andre årsaker.

Frigga Kruse fra universitetet i Groningen i Nederland fikk i vår støtte fra Svalbards miljøvernfond for å forske på marmorutvinningen på Blomstrandhalvøya fra 1910 til 1932. Driften foregikk i perioder, og selskapet som sto bak var det engelske selskapet Northern Exploration Co.

– Målet vårt er å komme fram til en sannsynlig årsak til at drifta ble innstilt. Var det kvaliteten på marmoren, konjunkturene – eller rett og slett inkompetanse, sier Frigga Kruse.

Radarteknologi
I begynnelsen av juli var hun på Blomstrandhalvøya sammen med geolog Benjamin Koster fra universitetet i Aachen i Tyskland. Koster har saumfart stedene det ble drevet marmorutvinning med en såkalt GPA (ground penetrating radar) for å undersøke kvaliteten på forekomstene. Koster er for tiden i Tyskland hvor han jobber med å analysere resultatene.

– Det som er interessant er om forekomsten er full av sprekker som gjør at den viste seg ikke drivverdig. Hvis det er slik at hevingen av landet har ført til mange sprekker, blir marmoren ubrukelig. Det vi har observert er at det finnes åpenbare sprekker både i dagen, og lenger ned, men analysen vil vise hvordan kvaliteten er, sier Kruse.

Sammensatt årsak
Marmorforekomsten i området er av en mørk grå type, ganske ulik den hvite typen kjent fra sør-Europa. Dagbruddene er tydelig i terrenget i dag, og det står også bygninger igjen fra gruvedrifta den gang.

Frigga Kruse vil ikke kalle drifta for en fiasko. Hun mener det kan være en sammensatt årsak til at marmorutvinninga tok slutt.

– Vi skal analysere resultatene først, men allerede nå er det klart at dette ikke er sort-hvitt. Det er tydelig at et av dagbruddene, som ble brutt om vinteren, er på et sted hvor det er åpenbare sprekker, også i overflaten, slik at det aldri skulle vært startet drift der. Det åpner for muligheten om at inkompetanse kan ha vært medvirkende. Prisene på verdensmarkedet er en annen faktor. Etter første verdenskrig gikk Europa sakte men sikkert inn i en depressjon, slik at etterspørselen etter luksusmaterialer som marmor falt, sier hun.

– Uansett er dette spor etter den første industrialiseringen på Svalbard, og omstendighetene rundt den bør studeres, legger Frigga Kruse til.

Se bildet større

Frigga Kruse og Benjamin Koster analyserer nå resultatene etter undersøkelsene. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Blomstrandhalvøya ligger rett nord for Ny-Ålesund i Kongsfjorden. FOTO: Norsk Polaristitutt (kart)

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!