Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gjør «Oden» klar til å tygge is

Sveriges «Oden» er et kjent syn i Longyearbyen. Båten er ifølge Sveriges sjøfartsverk av de fremste forskningsplattformene i polhavene. Sjøfartsverket har inngått en langtidsavtale med Polarforskningssekretariatet for å fremme polarforskning. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Gjør «Oden» klar til å tygge is

Mens Norges forskningsisbryter fremdeles er under bygging, blir alt lagt til rette for at svenskenes «Oden» skal finne ny kunnskap i isen.

– Nå er du plutselig på svensk grunn, kaptein Mattias Petersson tar av seg redningsvesten.

Han har nettopp vært ute med tenderbåten for å sjekke om det har kommet mer forsknings­utstyr til toktet de skal ut på, og for å plukke opp undertegnede.

Det svenske forskningsskipet «Oden» har ligget på Adventfjorden i flere uker. De kom 22. juli, etter å ha tatt seg en tur opp til iskanten på 81,20 grader nord for å teste et nytt gasspådrag.

– Det meste forskningsutstyret ble installert i Sverige, men de siste forberedelsene kunne vi ikke gjøre før vi kom opp hit, sier kapteinen som har jobbet om bord siden 2000.

Det er fredag og fire dager til «Oden» skal ut på ekspedisjonen «Arctic Ocean 2016» i samarbeid med kanadiske forskere.

Hjelper båter om vinteren
Broen ligger på dekk 6. Fra hoveddekket går kaptein Petersson rett bort til heisen og trykker på knappen. Like ved siden er det en som vasker i trappen. Om det er derfor heisen tas i bruk, gir kapteinen bare et lystig smil til svar på.

«Oden» ble bygget som en assistanseisbryter for handelsskip, forteller han. Den skulle også jobbe for et canadisk oljeutvinningsselskap om somrene, men det ble det ikke noe av. Nå er den isbryter for det svenske sjøfartsverket på vinteren, og forskningsfartøy om sommeren.

– Vi har bare manøverplasser ute på vingene. Det er for å komme tettest mulig på fartøy vi skal hjelpe ut av isen, og ha oversikt over hvor det er, sier Petersson.

Han har tatt plass på styrbord side, hovedmanøvreringsplassen, med fri sikt 25 meter ned til vannet.

Best på tykk, fast is
«Oden» bryter is ved å kjøre oppå den og trykke seg gjennom.

– Tykk, fast is er hennes favorittsyssel, sier kapteinen.

Fartøyet kan sprøyte vann fra dyser i baugen, for å minske friksjon når det er veldig kaldt eller mye snø på isen. Vannet kan også brukes til å manøvrere med, som en baugpropell.

– I tillegg kan vi krenge fra side til side, vi kaller det «ande-gange», om vi setter oss fast, sier han.

Det gjøres ved at vann føres fra en tank på den ene siden av skipet til en tank på den andre siden.

I sommer skal de til det området som ifølge kapteinen har de vanskeligste isforholdene i hele Arktis.

– Vi har vært der en gang før, det blir spennende, sier han.

Isbryteren er et vanlig syn fra Longyearbyen om somrene. Om vintrene har den stort sett vært i Sverige. Men fra 2006 til 2011 var den også i Antarktis.

– Det gikk bra til det kom en skikkelig vinter i Sverige. Nå er det bestemt at vi alltid skal være tilgjenglige i Sverige om vinteren, sier Petersson.

Må være stille
Mellom de to manøvreringsplassene på broen er det kontrollinstrumenter og langbord for besøkende.

– Forskerne sitter her oppe og jobber. Det går bra så lenge de tier stille. De vet at om det blir mye bråk, så er det slutt. Vi synes det er en bra greie. Da kommer vi nær hverandre, smiler Pettersson.

Han går bort til et bilde på veggen som viser en undersjøisk fjellkjede.

– Vi har et ekkolodd som gir et avtrykk som er ti ganger vanndybden. Vi finner noe nytt hver gang vi er nordover, forteller han.

Noen av formasjonene har også fått navn etter «Oden».

Konteinerforskning
Petersson viser vei ut på dekk, hvor meteorologisk utstyr er montert for ekspedisjonen. Han viser utslippstedet for værballonger, vinsjsystem som kan senke prøvetakingsrør ned til havbunnen. Med de kan en ta opp en seks til sju meter lang sedimentkjerne. Vannmålingsutstyr med 24 flasker som tar prøver på ulike dyp, har de også om bord.

Forskningsutrustningen er konteinerbasert, slik at det skal være lett å bytte den ut.

Kapteinen viser vei inn i et av laboratoriene. Nå er det strøkent der med utstyr pakket i kasser og bokser.

– Når forskerne kommer er det ting over alt, sier han.

Kapteinen peker på en nabo­dør, der kan vi ikke gå inn.

– Der driver de med partikkelforskning, så der må det være helt rent, sier han.

Vi går videre nedover på ytterdekkene. Det lukter maling, og vi stikker hodet inn til en mann som koster gulvet i treverkstedet. En av få vi har møtt.

– Det er et stort skip. Selv når forskerne er her, er det god plass, sier Petersson og setter kursen mot sin faste plass i messa.

Bedre fart med sneglehus
Maskinsjef Jonas Brorsson bruker ikke mange minuttene på spisepausen. Han viser vei ned i skipets hjerte, maskinrommene.

Det er varmt og det puster og peser i ventiler. En fornemmelse av olje ligger både i luften og på gelenderet i trappene.

Til sammen yter de fire motorene 24.500 hestekrefter, og startes av trykkluft. Maskinsjefen har med alle tenkelige reservedeler. Langs veggen ligger rør i ulike materialer og tykkelser lagret.

– Vi må klare oss selv, og ha med alt vi kan komme til å få bruk for. Her kan vi lage nye pakninger, sier Brorsson, når vi går forbi et arbeidsbord.

Han viser frem vannpumpene som forsyner baugen til «Oden» med vann når det er behov for å spyle. De ser ut som blå sneglehus.

– De kan pumpe 11.000 kubikkmeter per time. Vi har to slike. Vannrørene er så store at det går an å krype i dem, sier Brorsson.

Han har også ansvar for et vannrensesystem. Alt vann på skipet renses før det slippes ut i havet. De produserer også eget drikkevann.

– Vannet i messa, er slikt vann, forteller han.

Kronprins
I 2008 var nordens tronarvinger med på et felles tokt på «Oden». Neste år kommer «Kronprins Haakon» tilbake, men da i form av Norges nye forskningsfartøy.

Fra hoveddekket denne fredagen kan vi se ned på «Lance» som også ligger i Adventfjorden. Neste år blir hun erstattet.

– Det blir nok fint for dere med en stor båt som erstatning for «Lance». Hun har vi sett her oppe til alle tider, sier Petersson.

Se bildet større

Kaptein Mattias Petersson viser frem et av konteinerlaboratoriene som snart inntas av forskere. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Maskinist Jonas Brorsson (t.v.) og kaptein Mattias Petersson skal overlevere båten til nytt mannskap før ekspedisjonen starter. Før de gjør det, tar de seg noen timer fri for å kjøpe gaver til familien. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Det må være rent også i maskinrommet. Hello Kitty passer på. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Det er ikke få mann som får plass i propellene til båten. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Styrbord manøvreringsplass på broen 25 meter over vannet. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Ti minutter etter at de kom inn i messa, hadde mannskapet slukt lunsjen. «Icebreaker Oden worth waiting for», er slagordet på en av skipets t-skjorter. Om effiktiviteten under lunsjen er talende for resten av driften, er det mye som tyder på at folk slipper å vente lenge. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Faktaboks

• Mannskap: 21 når Svalbardposten er om bord. To skift jobber på båten. Denne uken var det mannskapsbytte.
• Bygd i Gøteborg i 1988
• Ble i 1991 det første ikke-atomdrevne skipet til å nå Nordpolen
• Lengde: 107,75 m
• Bredde: 31,20 m
• Hjemmehavn: Norrköping
• Maks antall passasjerer: 86
• Hovedmaksiner: 4 st. Sultzer 8ZA 405, total effekt 24 500 hk
• Dybde: 7,0–8,5 m
• Eier: Det svenske Sjöfartsverket
• Fart i åpent vann: 16 knop
• Isbrytingskapasitet: 1,9 m is ved 3 knop

Siste nytt i Nyheter

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!