Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

De mystiske maleriene i Amundsenvillaen

Løst: Veggmaleriene i Amundsenvillaen ble bevart under den nye platekledningen som ble satt opp på 1950-tallet. I 2011 ble de restaurert, og nå er også opphavsmannen avslørt. FOTO: Birger Amundsen

De mystiske maleriene i Amundsenvillaen

Lenge har det vært et mysterium hvem som malte veggmaleriene i den berømte villaen i Ny-Ålesund. Nå er gåten løst.

Tekst:

Publisert:

I en låve på Nesodden dukket det nylig opp et avisutklippalbum fra 1930-tallet. Låven tilhørte tidligere polarentusiast Paul Røer, og albumet var en del av hans samling. Det er viet hotelldriften i Ny-Ålesund i denne perioden og utklippene er fra både norske og internasjonale aviser.

Gjennom bekjentskaper havnet det hos Stefan Norris og Siri Hoem, som er styremedlemmer i Svalbards miljøvernfond. De ga det videre til Susan Barr, og det er nå bestemt at albumet gis til Kings Bay til utstilling og oppbevaring i museet som er under opprustning og utvikling i Ny-Ålesund.

Både Hoem og Barr deltok i den faglige referansegruppen for restaureringen av Amundsenvillaen i 2011. Et viktig spørsmål for gruppen var når veggmaleriene i de rommene som utgjorde «Nordpolbaren» under hotelltiden ble malt, samt hvem kunstneren var. Referansegruppen etterlyste informasjon gjennom Svalbardposten uten at det kom svar. Det var derfor svært interessant å se om avisutklippene kunne kaste mer lys over saken. Det viste seg å være et blinkskudd.

Hotellet ble initiert av den allestedsnærværende polargeologen og administratoren Adolf Hoel, for å holde liv i Ny-Ålesund etter at ulykker, driftsproblemer og underskudd hadde ført til driftstans i 1929. Cruiseturisme til Svalbard hadde økt etter Første verdenskrig og i 1933 skal 20 turistskip ha vært innom Kings Bay. I 1934 begynte D/S Lyngen å gå i regulær sommerrute mellom Tromsø og Svalbard, og Kongsfjorden med Ny-Ålesund var et yndet stoppested. Hotellet skulle huse turister, forskere og andre som ønsket et sommeropphold i de friske og vakre omgivelsene, og suvenirsalg og salg av drinker til cruisepassasjerer skulle bidra til inntektene.

Hotellet kom i drift i 1936 og i første omgang var det direktørboligen, kjent som Villaen og nå Amundsenvillaen, som ble tatt i bruk, med tillatelse fra eieren Kings Bay Kull Comp. A/S. Villaen fikk etter hvert en bar som ble svært populær, både blant gjester og cruiseturister. Et piano ble flyttet inn fra et av de tomme husene og bidro til å holde stemningen oppe på kveldene. Ny-Ålesund var nemlig ellers bare befolket om vinteren av et par vaktmenn, og om sommeren var det aktivitet ved fiskeristasjonen, som ble etablert ved kaia i 1935. Gruvefolk var helt fraværende. Hotellet og salg til turister ble en suksess og et par andre av de tomme bygningene i den nedlagte gruvebyen ble tatt i bruk til soverom for gjester og betjeningen. I 1939 ble Villaen omdøpt til Nordpol Bar og navnet Nordpolhotellet ble satt på den bygningen vi kjenner i dag under dette navnet.

Så var det maleriene. Det var kjent i mange år at det var veggmalerier i den tidligere direktørboligen, men omfanget av motiv var ukjent frem til restaureringen tok til. Da nyere platekledning ble fjernet fra begge stuene i første etasjen kom et fantastisk syn frem. Det ene «blå» rommet var dekorert med motiv fra de berømte ekspedisjonene til Fridtjof Nansen, Roald Amundsen, Umberto Nobile, Richard Byrd og S.A. Andrée. Noe av dette var kjent og for noen år siden var det blitt lansert fra svensk hold at den svenske meteorologen Finn Malmgren var kunstneren. Den første teorien fra en tidligere undersøkelse ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) av disse maleriene var at de stammet fra 1928, som ikke nødvendigvis utelukket Malmgren som kunstneren. Imidlertid viste det seg at det andre («røde») rommet var dekorert med motiv fra livet på Svalbard, inkludert fangstsituasjoner og D/S Lyngen. Malmgren døde i forbindelse med Nobiles havari med luftskipet Italia i 1928 og det var klart at i hvert fall dette rommet ikke var dekorert av ham. Restaureringsgruppen tvilte også på at Malmgren hadde funnet tid til å dekorere i det hele tatt under forberedelsene til Amundsens og Nobiles luftskipekspedisjoner, som hadde utgangspunkt i Ny-Ålesund. Undersøkelser foretatt av Kings Bay-rådgiver Bodil Paulsen ledet oss frem til at André Drevon overvintret i Ny-Ålesund 1937-38 og at hans sønn mente å gjenkjenne noen av fangstmotivene som farens strek. Referansegruppen måtte deretter slå seg til ro med at maleriene antagelig ble laget under perioden da Villaen var i bruk som hotell og bar og at Drevon kunne være kunstneren.

Så dukket albumet opp for et par uker siden. Utklippene viser blant annet Villaens utvikling fra hotell til bar. Ti til tolv «flytende hoteller» kunne være innom Ny-Ålesund i løpet av sommeren. Den nye baren betydde at turistene kunne stikke innom hotellet og kjøpe seg en drink. Blant adspredelsene som var planlagt for gjestene, var sledeturer på innlandsisen, fjellbestigninger, jakt og båtturer. Norsk trekkhundklubb stilte i 1938 et hundespann med fører til disposisjon for turer. Hundeføreren, Erik Schønheyder, kunne fortelle ved retur til Tromsø med Lyngen 17. august at det ikke ble så mye hundekjøring på grunn av lite snø på breene. Han nevnte også at den ene ferdige hotellbygningen (altså Villaen) hadde fått innredet «Nordpolen Bar» i første etasje og det var dekorert av «malerne Drevon og Gran» med motiver fra forskjellige nordpolekspedisjoner. André Drevon hadde vært hundekjører og altmuligmann året før og hadde da, ifølge den senere informasjonen fra hans sønn, overvintret til 1938, da han visstnok ble ansatt ved fiskeristasjonen. Disse maleriene var nå en spennende del av den nyrestaurerte Villaen, fortalte Schønheyder. Malermester Petter Gran fra Oslo fortalte til Nationen 6. september 1938 at han hadde malt Nordpolhotellet den sommeren. Han hadde holdt på i to måneder, ofte 14 timer i strekk. Villaen hvor Amundsen og de andre store karene hadde bodd var nå innredet til bar – Nordpol bar. «Her har vi malt fine dekorasjoner. Drevon jr., som er Bennetts representant på Svalbard, har laget tegningene, og jeg satte på farver. Drevon er meget flink til å tegne. Turistene fotograferte maleriene fra alle kanter og ender. Vi har selvfølgelig malt isbjørner, «Fram», «Gjøa», «Maud» og luftskipet «Norge». Det er blitt riktig fint, om jeg skal si det selv». I et annet utklipp var «nordpolsekspedisjoner» nevnt, inkludert også Italia og N24 og N25.

Og her ligger den endelige løsningen på spørsmålet om hvem som malte maleriene og når. Det var altså André Drevon, ansatt i Ny-Ålesund med forskjellige jobber somrene 1937 og 1938, og malermester Petter Gran fra Oslo som var engasjert for å male hotellets bygninger sommeren 1938. Den første hadde tegnet skissene og den andre malt inn fargene. Dekoreringen hadde skjedd sommeren 1938. Svalbardkartet i taket på det blå rommet er imidlertid av mye enklere utførelse enn ekspedisjonsbildene og det er mulig at det ble laget senere av andre enn Drevon og Gran. Kanskje i 1939? Kompassrosen passer bedre inn med hensyn til farger og utførelse og kan være «original».

Hotelldriften måtte stanses etter 1939-sesongen grunnet utbruddet av Andre verdenskrig, og straks etter krigen var det gruvedrift som igjen overtok i Ny-Ålesund. Villaen fikk i årene etterpå forskjellig bruk, inkludert lege- og tannlegekontor. Antagelig ble maleriene dekket over med ny platekledning på 1950-tallet. Kanskje de var for grelle for datidens bruk. Kanskje trengtes det rett og slett mer isolasjon i bygget. Det var heldig for ettertiden at maleriene ble så godt gjemt under ny kledning og ikke ble malt over. Nennsom restaurering i løpet av restaureringsprosjektet i 2011 har gjort at de nå vil holde seg videre og kan vises frem til nye gjester i Ny-Ålesund.

En større artikkel om hotelldriften i Ny-Ålesund kommer i Norsk polarklubbs 2013-14-utgave av Polarboken.

Se bildet større

Malerier: Dette takmaleriet er av en mye enklere utførelse enn de andre bildene, og kan muligens være laget av noen andre enn Drevon. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Artikkelforfatteren føler seg sikker på at kompassrosa er malt av André Drevon, som også får æren for de fleste tegningene. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Gjøa er ett av flere motiv i Amundsenvillaen.

Se bildet større

Fangstliv er også representert. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!