Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Må tenke selv

Sysselmannsførstebetjent Christian Svarstad (t.v.), korpsleder Jørgen Haagensli og koordinator Elke Morgner i Røde Kors viser skredutstyret som skal være med på tur FOTO: Line Nagell Ylvisåker

– Må tenke selv

Røde Kors og Christian Svarstad fra Sysselmannen er redd skredvarsel kan bli en sovepute og oppfordrer folk til å tenke selv.

– Skredvarsel vil være et verktøy for å gjøre bedre vurderinger, men selv om vi skulle få et skred­varsel må folk fortsatt tenke selv og gjøre egne vurderinger på om det er trygt eller ikke, sier leder Jørgen Haagensli i Longyearbyen Røde Kors Hjelpekorps.

Varslingssystemet NVE har på fastlandet går fra faregrad 1 liten, til 5 meget stor fare.

– De som dør i skred, dør som oftest når det er faregrad to eller tre. Meldingen gjelder for et helt område, og stemmer ikke nødvendigvis med den fjellsiden du kjører i, sier Elke Morgner som er koordinator i Røde Kors.

Lørdag for to uker siden tok hun en stabilitetstest for SvalSat ved veien opp til stasjonen. Den viste ikke tegn til ustabilitet. Samme dag gikk skredet i Fardalen. Dagen etter grov en annen i Røde Kors en snøprofil ved SvalSat-veien som viste fine, stabile forhold.

Har ansvar selv
Morgner frykter et varslingssystem kan bli en sovepute.

– Alle har ansvar for sin egen sikkerhet. Skredvarsel er et nyttig verktøy, men kan ikke erstatte egne vurderinger, sier hun.

Morgner mener det er viktig at folk tar hensyn til hvor mye skredkunnskap de har.

– Om man ikke kan vurdere skredfare, bør man holde seg borte fra bratte områder. Om man har kunnskaper, kan man vurdere et heng og finne ut om det er trygt å kjøre der eller ikke.

Får kritikk
I en kronikk i dagens avis skriver Wesley R. Farnsworth at det er mangel på snøskredrelatert opplæring i Longyearbyen-samfunnet.

Haagensli forteller at både de og Unis driver stor forebyggende aktivitet når det gjelder snøskred. Hvert år har Røde Kors skredkurs for alle som vil være med. Årets kurs var over på mandag. I tillegg har de kurs for elever på videregående. Mange bedrifter kjøper også skredkurs for sine ansatte.

– Det er mye informasjon til de som ønsker det. Så er det et spørsmål om hvor langt vi skal strekke oss. Dette er noe vi bruker fritiden vår på, sier han.

I faktaboksen over kommer han, Morgner og sysselmannsførstebetjent Christian Svarstad med råd til hva man bør vurdere og ha med seg når man skal ut på tur.

Nøkkelord

Sjekkliste skredfare

Vurderinger i forkant av turen

• Hvordan har været vært de tre siste dagene i forkant av turen? Har det vært væromslag? Har det vært nedbør? Hvis ja, hvor mye snø har det falt? Har det vært mye vind og vindtransportert snø? Hvis ja, hvilken vindretning har det vært og hva blir leside? Hvis ja på disse spørsmålen, er sannsynligheten stor for at skredfaren vil øke.

• Hvordan er værvarslet for de kommende dagene? Er det meldt væromslag? Er det meldt mye nedbør? Er det meldt mye vind og mulighet for vindtransportert snø? Hvis ja på disse spørsmålene er det sannsynlig at det kan bli skredfare de neste dagene

• Snakk med kjentfolk som har vært i området nylig og finn ut hvordan forholdene er.

• Undersøk hvor bratt terrenget er i ruten dere har valgt å kjøre. Skred går normalt i fjellsider som har en helningsvinkel på 30° eller mer, men kan forekomme i slakere terreng også (spesielt sørpeskred).

Når det er skredfare: Velg trygge ruter som går i flatt og åpent terreng. Unngå trange bekkedaler og områder som er kjent for å være skredutsatte. Dette er spesielt viktig i mørketiden. I mørketiden er det vanskelig å se / vurdere hvor mye snø som er i fjellsiden. Mørketiden er også den perioden av året hvor forholdene er veldig varierende og ustabile. (For dere som ønsker ytterliggere informasjon skred i nærområdene rundt Longyearbyen kan Cryoslope rapporten lesses her: http://arc.lib.montana.edu/snow-science/objects/issw-2009-0044-0047.pdf )

Rett før turen starter

• Meld ifra hvor dere drar, når dere er fremme og når dere forventer å være tilbake.

• Kameratsjekk: Kontroller at alle dere drar sammen med har med spade, søkestang og sender / mottaker og at sender / mottaker er påslått og fungerer.

• Sender / mottaker skal være på kroppen.

Referanse: www.snoskred.no

Under turen

• Kjør aldri alene.

• Ta hensyn til vindretning, vindtransport av snø og selvutløste skred. Nylig selvutløste skred er et sikkert tegn på at snølaget er ustabilt = skredfare. Unngå lesider.

Det er lov til å stoppe på et trygt sted for å kontrollere snødekket ved å:

• Lytte etter hvomlyder, drønn i snøen, se etter skytende sprekker, ta en kompresjonstest.

• Unngå å kjøre i terreng som er brattere enn 30°.

• Vurder hele tiden om dere er i en utløpssone for skred.

• Vær oppmerksom på terrengfeller. Terrengfeller kan være: Trange daler, elveleier og skredutsatte områder. Hold god avstand (avlastningsavstand) mellom snøskuterne.

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!