Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Må hentes med isbryter

Det har ikke lyktes russerne å hente ned den ødelagte Antonoven som ble stående fast rundt 100 kilometer fra Nordpolen. FOTO: Privat

Står fortsatt fast ved Nordpolen:

– Må hentes med isbryter

Russisk fly skadd under landing i april.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.06.2015 kl 20:10

Det russiske flyet, som fraktet nordpolturister til 89 grader nord, fikk omfattende skader under en hard landing på isen 4. april.

To måneder senere står det fortsatt fast på det frosne Polhavet.

– Vi vil hente og frakte flyet tilbake til Russland med isbryter, men det blir ikke før en gang i august, sier Margarita Tertitskaja i den russiske bedriften Polar Expedition, som chartet flyet fra det moskvabaserte flyselskapet Shar Ink.

Store skader

Bilder Svalbardposten har fått tilgang til viser store ødeleggelser på understellet, som blant annet ble trykket opp i skroget og førte til sprekkdannelser.

Etter landing ble det 19.000 kilo tunge og 28 meter lange flyet av typen Antonov An-74 200 stående med nesen til værs og halepartiet liggende mot bakken.

Deler og folk ble sendt til stedet for å utbedre skadene, og flyet skulle etter planen på vingene og flys tilbake til Russland av testpiloter. Slik gikk det ikke.

– Det skulle opprinnelig flys ned, men de ville ikke risikere at det skjedde noe mer. Flyet ser ok ut på utsiden, men de tok ikke sjansen på at det kunne være andre uoppdagede skader, sier hun.

Våren og sommeren er i full anmarsj i Arktis, og isen smelter i takt med temperaturene.

Flyet står foreløpig på sikker grunn, ifølge Tertitskaja.

– Isen er god, selv om været har forandret seg og det har blitt varmere.

– Dårlig sikt

Hun kan ikke svare på hvordan flyet rent praktisk skal fraktes ut av Polhavet med isbryter.

Shar Ink, som opererte flyvningen, har ikke besvart Svalbardpostens henvendelser.

– Jeg jobber ikke for dem, og vet ikke hvordan flyttingen vil skje, sier hun.

Hendelsesforløp, ulykkesårsak og fullstendig skadeomfang er heller ikke offentlig kjent.

En passasjer, som ønsker å forbli anonym, sier til Svalbardposten at sikten var dårlig ved landingstidspunktet.

– Flyet traff isen hardt. Det kom som et sjokk på oss alle, sier vedkommende, og legger til at besetningen ikke tilbød noe informasjon om hva som hadde skjedd.

– Nei, jeg ble bare veldig glad for å komme meg av flyet og starte ekspedisjonen, sier passasjeren.

Det har ikke lyktes Svalbardposten å få oppgitt flyets nøyaktige posisjon.

Se bildet større

Flyet fikk sprekker i skroget etter landingen. FOTO: Privat

Fakta: Antonov An-74

Bygget av den statlige ukrainske flyprodusenten Antonov.

NATO-kallenavn «Coaler».

Opprinnelig ment som en arktisk oppgradering av An-72, utviklet for levere folk og utstyr under vanskelige vær- og landingsforhold.

Første flyvning fant sted i 1983.

Lengde: 28,07 m
Vingespenn: 31,89 m
Maksfart: 700 km/t
Rekkevidde: 4300 km

Kilde: aerospaceweb.org

Siste nytt i Nyheter

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!