Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Må hentes med isbryter

Det har ikke lyktes russerne å hente ned den ødelagte Antonoven som ble stående fast rundt 100 kilometer fra Nordpolen. FOTO: Privat

Står fortsatt fast ved Nordpolen:

– Må hentes med isbryter

Russisk fly skadd under landing i april.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.06.2015 kl 20:10

Det russiske flyet, som fraktet nordpolturister til 89 grader nord, fikk omfattende skader under en hard landing på isen 4. april.

To måneder senere står det fortsatt fast på det frosne Polhavet.

– Vi vil hente og frakte flyet tilbake til Russland med isbryter, men det blir ikke før en gang i august, sier Margarita Tertitskaja i den russiske bedriften Polar Expedition, som chartet flyet fra det moskvabaserte flyselskapet Shar Ink.

Store skader

Bilder Svalbardposten har fått tilgang til viser store ødeleggelser på understellet, som blant annet ble trykket opp i skroget og førte til sprekkdannelser.

Etter landing ble det 19.000 kilo tunge og 28 meter lange flyet av typen Antonov An-74 200 stående med nesen til værs og halepartiet liggende mot bakken.

Deler og folk ble sendt til stedet for å utbedre skadene, og flyet skulle etter planen på vingene og flys tilbake til Russland av testpiloter. Slik gikk det ikke.

– Det skulle opprinnelig flys ned, men de ville ikke risikere at det skjedde noe mer. Flyet ser ok ut på utsiden, men de tok ikke sjansen på at det kunne være andre uoppdagede skader, sier hun.

Våren og sommeren er i full anmarsj i Arktis, og isen smelter i takt med temperaturene.

Flyet står foreløpig på sikker grunn, ifølge Tertitskaja.

– Isen er god, selv om været har forandret seg og det har blitt varmere.

– Dårlig sikt

Hun kan ikke svare på hvordan flyet rent praktisk skal fraktes ut av Polhavet med isbryter.

Shar Ink, som opererte flyvningen, har ikke besvart Svalbardpostens henvendelser.

– Jeg jobber ikke for dem, og vet ikke hvordan flyttingen vil skje, sier hun.

Hendelsesforløp, ulykkesårsak og fullstendig skadeomfang er heller ikke offentlig kjent.

En passasjer, som ønsker å forbli anonym, sier til Svalbardposten at sikten var dårlig ved landingstidspunktet.

– Flyet traff isen hardt. Det kom som et sjokk på oss alle, sier vedkommende, og legger til at besetningen ikke tilbød noe informasjon om hva som hadde skjedd.

– Nei, jeg ble bare veldig glad for å komme meg av flyet og starte ekspedisjonen, sier passasjeren.

Det har ikke lyktes Svalbardposten å få oppgitt flyets nøyaktige posisjon.

Se bildet større

Flyet fikk sprekker i skroget etter landingen. FOTO: Privat

Fakta: Antonov An-74

Bygget av den statlige ukrainske flyprodusenten Antonov.

NATO-kallenavn «Coaler».

Opprinnelig ment som en arktisk oppgradering av An-72, utviklet for levere folk og utstyr under vanskelige vær- og landingsforhold.

Første flyvning fant sted i 1983.

Lengde: 28,07 m
Vingespenn: 31,89 m
Maksfart: 700 km/t
Rekkevidde: 4300 km

Kilde: aerospaceweb.org

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!