Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Lufttransport vurderer å kutte flere stillinger

Nye tider: Dornier-avgangen til Svea ligger fortsatt fast, selv om Lufttransport ikke lenger skal fly med Kystvakten. Også til Ny-Ålesund skal selskapet fortsette å fly. I tillegg snuser de på nye muligheter. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Lufttransport vurderer å kutte flere stillinger

Fire årsverk kan forsvinne fordi Kystvakten må spare penger.

Tekst:

Publisert:

– Dette kan bety lokal nedbemanning, sier forretningsutvikler Hans Arne Jensen i Lufttransport.

Selskapet har i mange år bistått Kystvakten i deres overvåkning av Barentshavet. Med sine Dornier-fly som står stasjonert på Svalbard lufthavn, har Lufttransport flydd 400 timer i året.

– Kontrakten utløper 31. mai i år, men i den opprinnelige avtalen hadde Kystvakten mulighet for opsjonsår. Nå viser det seg at de ikke vil ta det ut, sier Jensen.

Etter Lynx
Kystvaktsjef Lars Saunes sier til NRK at de må spare penger i forbindelse med innfasingen av de nye NH90-helikopterne, som skal overta for de gamle Lynx-maskinene.

– Kontrakten med Lufttransport koster 16 millioner i året, det er mye for Kystvakten når vi får økte kostnader i forbindelse med bruk av NH90-helikoptrene. Målet for Kystvakten er å kunne gjøre all overvåking selv, uten å måtte leie inn fly, sier han til NRK.

Grønland?
Konsekvensen kan altså bli nedbemanning blant de 18 Svalbard-årsverkene med piloter og teknikere.

– Vi snakker muligens om to pilotårsverk og to teknikerårsverk, sier Jensen.

Lufttransport er nå i dialog med de øvrige oppdragsgiverne på Svalbard, Store Norske og Kings Bay, for å finne ut hvordan de skal håndtere bortfallet av inntekter. Målet er å finne nye markeder som kan kompensere. En mulighet er å se mot Grønland, der danske forskere er i ferd med å etablere seg på Station Nord helt nordøst på øya. Avstanden fra Longyearbyen er betydelig kortere enn fra Kangerlussuaq.

Etter 31. mai har Lufttransport kun flyvninger til Svea og Ny-Ålesund på Svalbard. 1. april tar selskapet over helikopterredningstjenesten.

Se bildet større

Kan redusere: Forretnings­utvikler Hans Arne Jensen. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Grønnere gress: Station Nord på Grønland kan være et nytt satsingsområde for selskapet. FOTO: Helle Gannestad

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!