Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Luftstrøm i retten

Straffesaken mot driftsingeniør Bjørn Fjukstad, som har pågått i Nord-Troms tingrett denne uken, har en teknisk og en menneskelig side.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Den menneskelige handler om sannhet, fortrengelse, fortielse og dårlig hukommelse. Den tekniske om luftstrømmens uransakelige veier i et enormt gruvekompleks, og menneskets innsats for å holde den under kontroll. I tingretten har noen hver rotet seg bort i virvaret av gruveganger, stoller, geider, tunneler, stuff, pall, heng, ligg. Murer bygd for å lede vann, gassmåling, luftmåling. Overtrykk, undertrykk, sugende og blåsende ventilering. Spørsmål har svirret retningsløst rundt i rettssal 3 i Tinghuset, mens vedkommende som spørsmålet er rettet mot har sittet der med et noe forundret uttrykk i ansiktet. Svaret har ofte framkalt et vel så forundret uttrykk hos aktor, forsvarer og dommere.

En kullgruve som Svea Nord er i utgangspunktet svært enkel: Et hull i fjellet inn til kullene – i Svea Nord to eller tre hull. Folk inn det ene hullet, kull ut det andre, luft ut det tredje. Men beveger du deg inn i denne svarte verden oppdager du snart at den ene stollen ligner mistenkelig den andre. Det er en verden av kilometer på kilometer med gruveganger, med hundrevis av kilometer kabler og rør, av rullende transportbelter, de merkeligste kjøretøy og små ansamlinger mennesker opptatt med sitt.

Det er svært sjeldent en gruveulykke blir behandlet i rettssystemet. Tidligere var en dødsulykke noe som bare skjedde, nærmest noe en måtte regne med. Gruvebusen var fatalister. Én mann per 100.000 tonn het det den gang. Ulykken i Svea Nord 3. juli 2005 er et tidsskille. Aldri tidligere har en gruveulykke på Svalbard blitt tatt mer alvorlig, og fått større konsekvenser. Store Norske fikk en rekordstor foretaksbot på 10 millioner kroner. Tre av lederne i gruva ble bøtlagt. Driftsingeniør Bjørn Fjukstad valgte rettssalen for å få sin sak avgjort. Svaret på om det var en klok avgjørelse kommer om en uke eller to.

Det positive med at saken havnet i tingretten er at den blir rettslig belyst. Vitner har stått fram på rekke og rad og fortalt om den dramatiske situasjonen som oppsto da kullbrytningsmaskinen lagde åpning inn til det tidligere utdrevne området i gruva. Og oksygenfattig luft som strømmet inn så brått at samtlige elleve som befant seg i stollen svimte av. En av dem våknet aldri til live. Hvilken rolle spilte så driftsingeniør Fjukstad, siden han er den som må bære ulykken på sine skuldre? Er han en «risikovillig solospiller», som det er blitt hevdet i retten? En mann som har satt tempo og prestisje over sikkerheten? Bildet som er kommet fram av ham er ikke entydig. Fjukstad er kjent for å ta raske avgjørelser. Han kan gruvedrift og hadde en unik posisjon i fjellet, inntil ulykken inntraff.

De viktigste spørsmålene er hvorfor det ikke ble foretatt måling av metan- og oksygeninnhold i stollen det skulle gjøres gjennomslag til, og hvorfor arbeidsplanen ikke ble fulgt? Tre ganger tidligere er det gjort lignende gjennomslag i Svea Nord. Hva var det egentlig som gikk galt denne gangen?

Siste nytt i Nyheter

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Fredagens ordinære postfly har landet, men ekstraflyet er innstilt. Posten prøver på nytt lørdag.

Pakker ut høydepunktene

Nordnorsk Kunstmuseum til Longyearbyen med noen av sine største verker.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

Kansellerte på nytt

Torsdag kom det ett postfly til Longyearbyen, det første siden fredag. Torsdagens ekstrafly ble kansellert, noe som blant annet får konsekvenser for Svalbardposten.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!