Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Luftbro til Grønland

Kolliene som skal over til Grønland varierer i vekt og størrelse. Utfordringen er å laste så smart som mulig. FOTO: Eirik Palm

Luftbro til Grønland

Når danskene bygger ny forskningsstasjon på Grønland, er det enkleste å frakte den luftveien fra Longyearbyen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.07.2014 kl 11:35

Stasjonen skal huse 16 forskere, og til sammen 232 kolli på totalt 210 tonn skal flys over. Kolliene utgjør 958 kubikkmeter, Antonov-maskinene tar 60 kubikkmeter i snitt, byggingen starter 20. juli, og klimaet gjør at snekkerne har et tidsvindu de kan føre opp bygningene. Kort sagt: De har det travelt.

Fullastet
– Vi prøver å ha fire vendinger i snitt om dagen, sier Henrik Lassen fra Polog, et selskap som har spesialisert seg på logistikk i Arktis.

To Antonov An-12-maskiner går skytteltrafikk mellom Longyearbyen og Station Nord på nordøstsiden av Grønland. Når den ene av dem returnerer til Longyearbyen 5. juli etter å ha gjennomført dagens første tur, handler det om å bruke minst mulig tid på bakken. Maskinen, som opprinnelig ble bygget for transport for det sovjetiske forsvaret en gang mellom 1958 og 1973, kommer innover Isfjorden, lander med vinden, taxer bort til stablene av kasser og parkerer.

– Begge selskapene har god erfaring med å arbeide med Cavoc, sier Lassen om flyselskapet, mens kollega Sebastian Ravn Rasmussen og Kim Boregaard fra Chapman Freeborn jobber for å få lastet maskinen så raskt som mulig. Inne i flyet tar lastegjengen i imot. De ukrainske lasteflyene har et mannskap på sju hver.

Halvannen time senere taxer maskinen, fullastet og tung i rumpa, ut på rullebanen og tar av med kurs for Grønland igjen. Neste fly er ventet inn i løpet av en halv time.

Seks ukers bygging
– Samlet turn around-tid var to timer og tjue minutter, fastslår Boregaard når flyet er av sted.

Chapman Freeborn, Polog og GAC har gått sammen i en konstellasjon for å sikre seg oppdraget med å frakte en forskningsstasjon fra Roskilde via Longyearbyen til Station Nord, en dansk militærbase. I mars ble anbudet lyst ut og i mai ble kontrakten tildelt. Da lasten ankom Longyearbyen havn for vel fire uker siden, ble den tatt hånd om av LNS sammen med Avinor og Pole Position.

Ifølge Henrik Lassen har snekkerne som skal bygge stasjonen seks uker på seg når de starter jobben 20. juli. Fundamentene ble bygd i fjor.

– Vi forsøker å greie fire flygninger daglig mellom Svalbard og Grønland, men skodde på Grønland har ført til problemer og flere flygninger ble avlyst på grunn av for dårlige landingsforhold. I dag lettet tåka og maskinene går for fullt, forteller de tre, som ikke vil røpe størrelsen på kontrakten.

– Men det er en stor kontrakt, veldig omfattende, sier han.

Universitetet i Aarhus bygger stasjonen for å forske på klima, forurensning av Arktis, permafrost og biologi. Forskningsstasjonen vil være åpen for danske og internasjonale forskere, blant annet gjennom det nye Arktiske Forskningscenter ved Aarhus Universitet.

Nøkkelord

Se bildet større

Henrik Lassen dirigerer mens en av kassene løftes ombord i AN-12-maskinen. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Halvannen time tar det å laste transportflyet og få det avgårde til Grønland. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Henrik Lassen fra Polog og Kim Borgaard fra Chapman Freeborn studerer lasterommet. Bak kommer neste kolli. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!