Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

LO advarer mot NIS

LO mener NIS-registrerte skip på Svalbard samtidig er et ja til sosial dumping.

Tekst:

Publisert:

Saken om hvorvidt NIS-registerte skip skal kunne seile i trafikk på Svalbard kom opp i fjor sommer da Sjøfartsdirektoratet ga rederiene som opererer her nord frist til 1. juli 2015 med å omregistrere skipene.

Bakgrunnen for kravet var fortolkninger fra Nærings- og fiskeridepartementet av
NIS-loven, og resultatet at NIS-registrerte skip kunne miste adgangen til å seile på Svalbard. Blant de som ville blitt rammet var Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip «Fram»,
passasjerskipet «Langøysund» og fraktskipet «Nordbjørn». Sistnevnte har tillatelse fra 2002, som fastslår at det kan seile med frakt mellom Tromsø, Barentsburg og Longyearbyen under NIS-flagg.

Høring
Statssekretær Dilek Ayhan (H) sa til Svalbardposten at det ikke var noen ny fortolkning fra side, men at departementet bare svarte på en henvendelse fra Sjøfartsdirektoratet om forståelsen av NIS-lovens paragraf 4 og norske havner i fjor.

– Forståelsen var i utgangspunktet ikke en ny tolkning, men departementet var ikke klar over omfanget av NIS-skip som allerede opererte på Svalbard i strid med bestemmelsen, skrev Ayhan i en e-post.

Hun slo samtidig fast at departementet skal gjøre en grundig vurdering før det fattes en beslutning, og nå er saken ute til høring.

– Uforenelig
Her er ikke LO nådig:
– En åpning av bruk av det norske flagget gjennom NIS-registrering legitimerer også
at det er akseptabelt for norske myndigheter at næringen bruker lønnsvilkår som er uforenelig med å være bosatt i Norge, skriver LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen.

Han forsetter tiraden med å slå fast at dette vil svekke grunnlaget for at nordmenn kan arbeide i skipsnæringen på Svalbard, og at målet med NIS-registeret ikke er å underminere
det vanlige norske registeret, NOR.

– Forskjellen mellom NOR og NIS for rederiene er lønns- og arbeidsvilkår for mannskapet. På NIS-registrerte skip er det norske ordinære registeret som har lønns- og avtalevilkår på et nivå som gjør det mulig å bo og leve i Norge, fastslår Gabrielsen.

Ingen merknader
Det er ikke alle enige i. I høringen er også departementene blant instansene. Samferdselsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet er blant de som ikke har merknader til en forskriftsendring, som gir NIS-registerte passasjer og lasteskip driftstilgang på Svalbard.

– Nordområdene kommer til å bli veldig viktig i årene framover. Her ligger det et stort potensial for norske arbeidsplasser til sjøs. Det er meget uheldig dersom veksten i arktiske strøk og utnyttelse av ressursene der ikke skal gjøres ved bruk av norske sjøfolk, fastholder LO-nestlederen.

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!