Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

LO advarer mot NIS

LO mener NIS-registrerte skip på Svalbard samtidig er et ja til sosial dumping.

Tekst:

Publisert:

Saken om hvorvidt NIS-registerte skip skal kunne seile i trafikk på Svalbard kom opp i fjor sommer da Sjøfartsdirektoratet ga rederiene som opererer her nord frist til 1. juli 2015 med å omregistrere skipene.

Bakgrunnen for kravet var fortolkninger fra Nærings- og fiskeridepartementet av
NIS-loven, og resultatet at NIS-registrerte skip kunne miste adgangen til å seile på Svalbard. Blant de som ville blitt rammet var Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip «Fram»,
passasjerskipet «Langøysund» og fraktskipet «Nordbjørn». Sistnevnte har tillatelse fra 2002, som fastslår at det kan seile med frakt mellom Tromsø, Barentsburg og Longyearbyen under NIS-flagg.

Høring
Statssekretær Dilek Ayhan (H) sa til Svalbardposten at det ikke var noen ny fortolkning fra side, men at departementet bare svarte på en henvendelse fra Sjøfartsdirektoratet om forståelsen av NIS-lovens paragraf 4 og norske havner i fjor.

– Forståelsen var i utgangspunktet ikke en ny tolkning, men departementet var ikke klar over omfanget av NIS-skip som allerede opererte på Svalbard i strid med bestemmelsen, skrev Ayhan i en e-post.

Hun slo samtidig fast at departementet skal gjøre en grundig vurdering før det fattes en beslutning, og nå er saken ute til høring.

– Uforenelig
Her er ikke LO nådig:
– En åpning av bruk av det norske flagget gjennom NIS-registrering legitimerer også
at det er akseptabelt for norske myndigheter at næringen bruker lønnsvilkår som er uforenelig med å være bosatt i Norge, skriver LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen.

Han forsetter tiraden med å slå fast at dette vil svekke grunnlaget for at nordmenn kan arbeide i skipsnæringen på Svalbard, og at målet med NIS-registeret ikke er å underminere
det vanlige norske registeret, NOR.

– Forskjellen mellom NOR og NIS for rederiene er lønns- og arbeidsvilkår for mannskapet. På NIS-registrerte skip er det norske ordinære registeret som har lønns- og avtalevilkår på et nivå som gjør det mulig å bo og leve i Norge, fastslår Gabrielsen.

Ingen merknader
Det er ikke alle enige i. I høringen er også departementene blant instansene. Samferdselsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet er blant de som ikke har merknader til en forskriftsendring, som gir NIS-registerte passasjer og lasteskip driftstilgang på Svalbard.

– Nordområdene kommer til å bli veldig viktig i årene framover. Her ligger det et stort potensial for norske arbeidsplasser til sjøs. Det er meget uheldig dersom veksten i arktiske strøk og utnyttelse av ressursene der ikke skal gjøres ved bruk av norske sjøfolk, fastholder LO-nestlederen.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!