Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

LO advarer mot NIS

LO mener NIS-registrerte skip på Svalbard samtidig er et ja til sosial dumping.

Saken om hvorvidt NIS-registerte skip skal kunne seile i trafikk på Svalbard kom opp i fjor sommer da Sjøfartsdirektoratet ga rederiene som opererer her nord frist til 1. juli 2015 med å omregistrere skipene.

Bakgrunnen for kravet var fortolkninger fra Nærings- og fiskeridepartementet av
NIS-loven, og resultatet at NIS-registrerte skip kunne miste adgangen til å seile på Svalbard. Blant de som ville blitt rammet var Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip «Fram»,
passasjerskipet «Langøysund» og fraktskipet «Nordbjørn». Sistnevnte har tillatelse fra 2002, som fastslår at det kan seile med frakt mellom Tromsø, Barentsburg og Longyearbyen under NIS-flagg.

Høring
Statssekretær Dilek Ayhan (H) sa til Svalbardposten at det ikke var noen ny fortolkning fra side, men at departementet bare svarte på en henvendelse fra Sjøfartsdirektoratet om forståelsen av NIS-lovens paragraf 4 og norske havner i fjor.

– Forståelsen var i utgangspunktet ikke en ny tolkning, men departementet var ikke klar over omfanget av NIS-skip som allerede opererte på Svalbard i strid med bestemmelsen, skrev Ayhan i en e-post.

Hun slo samtidig fast at departementet skal gjøre en grundig vurdering før det fattes en beslutning, og nå er saken ute til høring.

– Uforenelig
Her er ikke LO nådig:
– En åpning av bruk av det norske flagget gjennom NIS-registrering legitimerer også
at det er akseptabelt for norske myndigheter at næringen bruker lønnsvilkår som er uforenelig med å være bosatt i Norge, skriver LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen.

Han forsetter tiraden med å slå fast at dette vil svekke grunnlaget for at nordmenn kan arbeide i skipsnæringen på Svalbard, og at målet med NIS-registeret ikke er å underminere
det vanlige norske registeret, NOR.

– Forskjellen mellom NOR og NIS for rederiene er lønns- og arbeidsvilkår for mannskapet. På NIS-registrerte skip er det norske ordinære registeret som har lønns- og avtalevilkår på et nivå som gjør det mulig å bo og leve i Norge, fastslår Gabrielsen.

Ingen merknader
Det er ikke alle enige i. I høringen er også departementene blant instansene. Samferdselsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet er blant de som ikke har merknader til en forskriftsendring, som gir NIS-registerte passasjer og lasteskip driftstilgang på Svalbard.

– Nordområdene kommer til å bli veldig viktig i årene framover. Her ligger det et stort potensial for norske arbeidsplasser til sjøs. Det er meget uheldig dersom veksten i arktiske strøk og utnyttelse av ressursene der ikke skal gjøres ved bruk av norske sjøfolk, fastholder LO-nestlederen.

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!