LNS overtar kullkjøringa

I dag signerte LNSS og Store Norske kontrakten om kjøring av kull fra Gruve 7 til Longyearbyen.

Frank Jakobsen setter siste navnetrekk på kontrakten. Ronny-André Olsen og Wenche Ravlo er fornøyd med å ha fått avtale med LNS igjen.
Publisert

Til nå har det vært Store Norske selv som har fraktet kull til Energiverket og kullkaia ved Hotellneset. Fra 1. september overtar LNS Spitsbergen.

– Vi er veldig fornøyd. Ikke minst fordi dette blir helårlige arbeidsplasser, sier administrerende direktør Frank Jakobsen i LNSS.

Kontrakten omfatter kjøring av kull og lasting av kullskip. Partene vil ikke si noe om verdien på kontrakten, men daglig er det mellom åtte og 14 lass som kjøres ned fra kullsiloene på Breinosa til byen. I tillegg overtar LNSS kullbilene inkludert en ny som er bestilt.

– Det har vært tre tilbydere. To har vært med til siste slutt, sier Store Norske-direktør Wenche Ravlo.

– Vi kommer godt ut av dette økonomisk, framholder hun.

En av fordelene, ifølge Store Norske, er at selskapet slipper driftsabvbrudd i Gruve 7, og at mannskapet kan brukes inne i gruva. Med unntak av én person som går av med pensjon, er det ifølge Store Norske ingen som mister jobben som følge av at tjenesten settes ut.

– Ved lasting bruker vi folk fra gruva. Da må vi stanse produksjonen i to dager, og det utgjør 1.000 tonn. Det må hente sinn en gang, sier gruvesjef Ronny-André Olsen.

17. august starter LNSS selskapet opplæringen av mannskapet som skal gjøre jobben.

Powered by Labrador CMS