Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Leier ikke inn jetfly i vinter

Det blir ikke noe jetfly å se denne vinteren. Tidligere år har Luftambulansetjenesten leid inn fly fra Scandinavian Air Ambulance for å dekke behovet når Beech 200-flyene ikke har vært i stand til å fly til Longyearbyen på grunn av kulde. FOTO: Scandinavian Air Ambulance

Leier ikke inn jetfly i vinter

Nye prosedyrer gjør at Luftambulansetjenesten slipper å leie inn ekstra krefter denne vinteren.

Tekst:

Publisert:

– Vi har bestemt oss for å ikke legge inn ekstra ressurser i et jetfly i år. Det har vært en stor utgiftspost, så det er fint å slippe det, sier Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten, som utfører ambulanseoppdrag for Helse Nord.

I de kaldeste vintermånedene i 2012 og 2013 ble det leid inn jetfly for å sikre ambulanseflyberedskapen på Svalbard. Årsaken var at Beech 200-flyene til Lufttransport, som brukes av Luftambulansetjenesten, ikke tålte å fly når det var kaldere enn 54 minusgrader. Det er ingen uvanlig temperatur i 30.000 fots høyde vinterstid. Flyene måtte dermed gå lavere enn vanlig, og brukte som følge av det mye mer drivstoff. Det førte til usikkerhet om flyene ville være i stand til å fly tilbake til fastlandet hvis det ikke var landingsforhold i Longyearbyen.

Nå mener Lufttransport at de har funnet en løsning på problemet.

Ny prosedyre

– Det er ikke bare å fylle opp tanken, slik som på en bil. Vi må forholde oss til vektbegrensninger, sier driftsdirektør Frank Wilhelmsen i Lufttransport.

– Men nå har vi fått godkjent en ny prosedyre som gjelder for flygninger til Svalbard. I praksis fører det til at vi får 3-400 pund ekstra vekt som vi kan bruke til å tanke med. Etter vår vurdering er det tilstrekkelig for at det skal være en god beredskap for Svalbard, sier Wilhelmsen.

Tilstrekkelig

Dermed er Juell i Luftambulansetjenesten trygg på at de klarer seg med de ni Beech-flyene som de har stående i beredskap. Av de står ett i Tromsø og ett i Alta. Det er disse som oftest betjener Svalbard.

– Alle beregninger viser at det skal være tilstrekkelig med flyene vi har brukt tidligere, sier han.

– Er du nå sikker på at det er forsvarlig tilbud for oss som bor på Svalbard?

– Jeg har ingen grunn til å tro noe annet, sier Juell.

Millionkostnader

Lufttransport kjøpte nye fly av typen Beech 200 i 2008. To år senere fikk de beskjed fra produsenten om at de ikke kan fly kaldere enn 54 minusgrader. Bakgrunnen skal være en hendelse der et fly fikk problemer over Bjørnøya i kaldt vær. Jetflyet som ble leid inn som erstatning kostet Helse Nord mellom 5 og 5,5 millioner kroner i 2012.

– Frank Wilhelmsen, er beredskapen like god som om man har et jetfly inne?

– Vårt svart er ja. Det handler egentlig ikke om jet eller propellfly, de har forskjellige begrensninger. Det kan like godt være våre fly som kan brukes mens jetflyene må stå på bakken.

Nøkkelord

Se bildet større

Øyvind Juell mener ambulanseflytilbudet på Svalbard er forsvarlig. FOTO: Luftambulansetjenesten

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!