Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Leier ikke inn jetfly i vinter

Det blir ikke noe jetfly å se denne vinteren. Tidligere år har Luftambulansetjenesten leid inn fly fra Scandinavian Air Ambulance for å dekke behovet når Beech 200-flyene ikke har vært i stand til å fly til Longyearbyen på grunn av kulde. FOTO: Scandinavian Air Ambulance

Leier ikke inn jetfly i vinter

Nye prosedyrer gjør at Luftambulansetjenesten slipper å leie inn ekstra krefter denne vinteren.

– Vi har bestemt oss for å ikke legge inn ekstra ressurser i et jetfly i år. Det har vært en stor utgiftspost, så det er fint å slippe det, sier Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten, som utfører ambulanseoppdrag for Helse Nord.

I de kaldeste vintermånedene i 2012 og 2013 ble det leid inn jetfly for å sikre ambulanseflyberedskapen på Svalbard. Årsaken var at Beech 200-flyene til Lufttransport, som brukes av Luftambulansetjenesten, ikke tålte å fly når det var kaldere enn 54 minusgrader. Det er ingen uvanlig temperatur i 30.000 fots høyde vinterstid. Flyene måtte dermed gå lavere enn vanlig, og brukte som følge av det mye mer drivstoff. Det førte til usikkerhet om flyene ville være i stand til å fly tilbake til fastlandet hvis det ikke var landingsforhold i Longyearbyen.

Nå mener Lufttransport at de har funnet en løsning på problemet.

Ny prosedyre

– Det er ikke bare å fylle opp tanken, slik som på en bil. Vi må forholde oss til vektbegrensninger, sier driftsdirektør Frank Wilhelmsen i Lufttransport.

– Men nå har vi fått godkjent en ny prosedyre som gjelder for flygninger til Svalbard. I praksis fører det til at vi får 3-400 pund ekstra vekt som vi kan bruke til å tanke med. Etter vår vurdering er det tilstrekkelig for at det skal være en god beredskap for Svalbard, sier Wilhelmsen.

Tilstrekkelig

Dermed er Juell i Luftambulansetjenesten trygg på at de klarer seg med de ni Beech-flyene som de har stående i beredskap. Av de står ett i Tromsø og ett i Alta. Det er disse som oftest betjener Svalbard.

– Alle beregninger viser at det skal være tilstrekkelig med flyene vi har brukt tidligere, sier han.

– Er du nå sikker på at det er forsvarlig tilbud for oss som bor på Svalbard?

– Jeg har ingen grunn til å tro noe annet, sier Juell.

Millionkostnader

Lufttransport kjøpte nye fly av typen Beech 200 i 2008. To år senere fikk de beskjed fra produsenten om at de ikke kan fly kaldere enn 54 minusgrader. Bakgrunnen skal være en hendelse der et fly fikk problemer over Bjørnøya i kaldt vær. Jetflyet som ble leid inn som erstatning kostet Helse Nord mellom 5 og 5,5 millioner kroner i 2012.

– Frank Wilhelmsen, er beredskapen like god som om man har et jetfly inne?

– Vårt svart er ja. Det handler egentlig ikke om jet eller propellfly, de har forskjellige begrensninger. Det kan like godt være våre fly som kan brukes mens jetflyene må stå på bakken.

Nøkkelord

Se bildet større

Øyvind Juell mener ambulanseflytilbudet på Svalbard er forsvarlig. FOTO: Luftambulansetjenesten

Siste nytt i Nyheter

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!