Lasten ødelagt av storm

Skipet «Green Frost» havnet i hardt vær på vei til Svea. Det førte til store ødeleggelser både på last og lasterom.

Lasten, som i hovedsak besto av reservedeler til driften i Svea, har blitt slengt fram og tilbake i lasterommet på «Green Frost» under stormen. Resultatet ble store ødeleggelser på både last og lasterom.
Publisert
«Green Frost» kom fram til Kapp Amsterdam, men ikke uten skader fra en dramatisk tur.

«Green Frost», som opereres av bodøbaserte Zahl Transport AS, ankom Svea for ei uke siden med en last med blant annet reservedeler til bruk i kulldriften i Svea. Men reservedelene og det meste annet i lasterommet var da blitt ubrukelig.

Full storm

Eier og daglig leder i Zahl Transport, Bjørn Tore Zahl, forteller om en dramatisk tur til Svea fra fastlandet for «Green Frost».

– Båten befant seg omtrent 60 nautiske mil sør for Svalbard, litt ute av kurs mot Grønland. Den forsøkte å gå på været for å minimere skadene, men klarte altså ikke det. Båten var i full storm med gjennomsnittlig bølgehøyde på 12 meter. Det betyr at enkelte bølger var mye høyere enn som så, sier Zahl.

– Kom stormen uventet på selskapet?

– Absolutt. Vi må stole på værmeldingene, men den stemte overhodet ikke denne gangen. Ifølge kapteinen var bølgehøyden meldt til å bli mindre enn halvparten av det som var.

Forskjøvet last

Det var da båten smalt ned fra en av de aller største bølgene at innholdet i lasterommet ble forskjøvet. Og når lasten først er begynt å røre på seg er det for seint.

– Da kan man ikke sende folk inn i lasterommet. Pallegods og containere er livsfarlige i bevegelse. Det var bare å komme seg videre og vurdere skadene når båten kom til havn i Svea, sier Zahl.

Og skadene er formidable. Det meste av pallegods er skadet, og en container har fått seg en skikkelig knekk. I tillegg er selve lasterommet på «Green Frost» skadet.

Jobber med oversikt

Administrerende direktør i Store Norske, Per Andersson, hadde tidligere i uken ennå ikke fått oversikt over situasjonen med lasten.

– Vi arbeider med å få oversikt over skadene på lasten, slik at vi kan rapportere dette så korrekt som mulig til forsikringsselskapet, sier Andersson.

Powered by Labrador CMS