Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Lager plan for turismen

Tallet på overnattingsturister har ligget relativt stabilt i Longyearbyen de siste årene. Det vil reiselivet gjøre noe med. FOTO: Anders Fjellestad (arkiv)

Lager plan for turismen

Reiselivsnæringen i Longyearbyen går nå i gang med å lage en skreddersydd plan for turismen de neste årene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.06.2013 kl 12:25

I slutten av mai holdt Svalbard Reiselivsråd generalforsamling i Longyearbyen. Under møtet ga rådet grønt lys for å utarbeide en masterplan. Planen har tittelen «Destinasjon Svalbard 2025», og skal være et rammeverk for utviklingen av turismen på øygruppa.

– Grunnen til at vi vil lage denne planen, er at vi ønsker å få til en utvikling i tråd med det markedet etterspør. Planen skal også legge til rette for samarbeid og nye produkter, sier reiselivssjef og lokal prosjektleder Ronny Brunvoll.


Kan ikke slappe av

Kampen om arktisk turisme spisser seg til, og Svalbard er slett ikke alene om å kunne tilby midnattssol og muligheter for å se isbjørn. Nord-Canada og Russland har kastet seg inn i isbjørnkampen, mens Island og Nord-Norge prøver å selge inn «svalbardprodukter» som hundesledeturer og nordlys.

– Vi ønsker å få befestet reiselivet som en stabil pilar i Longyearbyens næringsliv og som en bidragsyter til lokal verdiskapning, sier Brunvoll.

I februar ga reiselivsrådet rådgivingsselskapet Mimir oppdraget med å utarbeide en forstudie for å se om det er grunnlag for å lage en masterplan. Studien var klar i mai, og anbefalte reiselivsnæringen å utarbeide en slik plan. Det sa altså reiselivsrådet ja til.


Nye nettsider

Planen vil koste rundt 1 million kroner og blir et spleiselag mellom reiselivsnæringen og Innovasjon Norge. Planen skal være klar om ett til to år, og trolig blir det Mimir som skal lede også dette arbeidet. Turistplanen skal samkjøres med andre pågående planprosjekter som strategisk næringsanalyse og havneplanen for Longyearbyen.

I sommer blir nettportalen svalbard.net relansert med nytt design etter mal fra nettsidene til Nordnorsk reiseliv. Omleggingen skal gjøre nettsidene mer brukervennlige, blant annet for booking av overnatting og aktiviteter over internett. Dagens nettbaserte bookingsystemer, Travelize og Tellus, har vært forfulgt av problemer og har skapt frustrasjon hos en del av reiselivsrådets medlemmer.

«Dette er ikke en optimal løsning, men per i dag har vi ingen klare alternativer som garantert er bedre. Ergo har vi ingen umiddelbare planer om å skifte», skriver Svalbard Reiselivsråd i en rapport til generalforsamlingen.

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!