Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kystverket frir til Longyearbyen

2. juli i fjor utførte statslos Roy Arne Rotnes (midten) det første losoppdraget på Svalbard etter at losforskriften trådte i kraft. Cruiseskipet «Aidacara» og kaptein Przemyslaw Kurc (t.v.) var godt fornøyd da skipet la til ved Bykaia. Longyearbyen havn fraktet losen ut skipet, en oppgave Kystverket ønsker havna skal fortsette med. Til høyre står havnesjef Kjetil Bråten. FOTO: Anders Fjellestad

Kystverket frir til Longyearbyen

Skal Longyearbyen havn fortsette å kjøre losene ut til skipene på Svalbard? Kystverket håper på ja, men politikerne er usikre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.01.2013 kl 09:07

I november skrev Svalbardposten at politikerne i Administrasjonsutvalget er lunkne til å investere opptil 20 millioner kroner i en ny havnebåt. Båten skal i hovedsak brukes til å frakte statslosene til og fra skipene. Da saken var oppe til ny behandling i lokalstyret 11. desember, var særlig Høyre skeptiske.

– Vi foreslår at denne saken tas ut, og planleggingen stoppes. Dette er ikke en oppgave Longyearbyen lokalstyre bør gjøre, men noe Kystverket må ordne selv, sa Trond E. Johansen.


Vraket Høyre-forslag

Konsekvenslista var enige med Høyre.

– Vi ønsker at dette skal være en privat oppgave, og ikke noe som skal utføres av LL, sa Trond Berg.

Arbeiderpartiet og Tverrpolitisk fellesliste ville derimot ikke stoppe saken. Partiene vil se avtaleutkastet mellom havna og Kystverket før de bestemmer seg. Utkastet skal være klart i løpet av januar.

– Vi har bedt om mer informasjon. Det betyr ikke at vi forplikter oss til å si ja, men vi får et bedre grunnlag til å fatte en beslutning, sa Aps Anita Johansen.

Flertallet i lokalstyret gikk derfor inn for å utsette saken inntil avtaleutkastet er klart.


Lyste ikke ut

Saken har sin bakgrunn i at det ble innført losplikt på deler av Svalbard i juli 2012. Som en midlertidig løsning gikk Longyearbyen havn med på å frakte losene ut til skipene.

Kystverket er så fornøyd med ordningen at de nå ønsker å etablere en langsiktig kontrakt med havna. Kontrakten er foreslått med en varighet på fem år, samt opsjon på ytterligere fem år. Men da må havna ha en ny båt. Ingen av de to båtene havna har i dag, tilfredsstiller Kystverkets krav.

Jens Abild i Konsekvenslista stusset over at Kystverket har henvendt seg direkte til Longyearbyen havn, i stedet for å lyse ut oppdraget.

John Evensen, direktør i Kystverkets region Troms og Finnmark, bekrefter at de ikke har kjørt noen ordinær anbudsrunde.

– Grunnen til det, er at vi ikke har oppdaget andre leverandørmuligheter enn Longyearbyen havn, sier Evensen til Svalbardposten.

– Hvordan kan dere vite det uten å lyse ut?

– Vi har gjort en del under­søkelser, og vi kan ikke se at det finnes andre realistiske leverandører enn havna. Vet du om noen, så si gjerne fra til oss, sier Evensen.


Frir til Longyearbyen

For Kystverket var det derfor naturlig å henvende seg til havna i Longyearbyen.

– Vi har god erfaring med Longyearbyen havn fra 2012, og ser på dem som en meget god samarbeidspartner. De er tilgjengelige, og de har kapasitet og erfaring, sier Evensen.

– Hva gjør dere dersom Longyearbyen lokalstyre sier nei til å frakte losene?

– Da er det eneste alternativet at vi gjør som på fastlandet: Etablerer en egen båttjeneste i Longyearbyen, sier region­direktøren.

Det er en dyr løsning for Kystverket. Etaten satser derfor på at Longyearbyen sier ja til å frakte losene.

– Vi setter pris på å ha en leverandør av denne tjenesten. Longyearbyen havn kan levere med den kvaliteten vi ønsker, sier Evensen.


Lokal beredskap

I fjor ble havnebåten «Fjell» brukt til å transportere losene. «Fjell» må brukes også i år, siden en eventuell ny havnebåt har en byggetid på rundt ett år.

– Selv om «Fjell» ikke tilfredsstiller våre krav 100 prosent, så har vi klart å tilpasse oss. Vi vil også kunne leve med denne båten ett år til, sier regiondirektør Evensen.

Havnesjef Kjetil Bråten forstår ikke hvorfor Høyre og Konsekvenslista er skeptiske til investeringen. I november poengterte Bråten at Kystverket skal betale for det som det koster å drifte en ny havnebåt, og at en ny båt vil styrke den lokale beredskapen til sjøs.

– Den skal kunne brukes til generelt beredskapsarbeid, oljevernarbeid og tjenestegjøre for lokalsamfunnet, sa havnesjefen da.

Saken kommer opp for politikerne igjen, trolig til neste møte i Administrasjonsutvalget 29. januar.

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!