Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kystvakten vokter turister

Kontrollerer: Lufttransport bruker ett av sine Dornier 228-fly stasjonert i Longyearbyen til kontrolltokt for Kystvakten. FOTO: Birger Amundsen

Kystvakten vokter turister

I juni skremte kystvaktflyet hvalross på havet i sin iver etter å vokte turister. I juli drev Kystvakten lavtflyging over en isbjørn for å sjekke at turistene ikke skremte dyret.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.11.2012 kl 09:34

Det var 11. juli sørøst om Sjuøyane at flyet kom i lav høyde over drivisen, og passerte kloss over isbjørnen. Samtidig befant fem gummibåter med 50 turister seg like ved. Turistene var på cruise i farvannet med det svenske fartøyet «Quest», og var til å begynne med ikke klar over at det befant seg en isbjørn i isen ikke langt unna.

Bjørnen ble først oppdaget fra brua på «Quest» like etter at gummibåtene hadde satt kursen mot drivisen. Forsiktig nærmet de seg stedet hvor bjørnen var sett:

«Isbjörnen hade fortfarande inte upptäckt oss men då den gick i vattnet valde jag att stoppa hela gruppen tills den stabiliserat sig uppe på isen igen. Vi närmar oss aldrig en simmande björn», skriver Adam Rheborg i en epost om hendelsen til Sysselmannen. Rheborg er ekspedisjonsleder for PolarQuest, den svenske turoperatøren som chartrer «Quest», og har i 14 år guidet turister på Svalbard.

Les hva Kystvakten og Sysselmannen svarer her.


Forulempet av flygeren

Rheborg skriver videre at flyet gjør nok en lav overflyging like over isbjørnen, og at dette frusterer ham. Han antar at årsaken er at flygeren ikke har sett bjørnen. Han er redd flyet skal gjøre en tredje runde og ber over VHF-en kapteinen på «Quest» kalle opp flygeren og advare han om bjørnen:

«Efter en stunds tystnad svarar piloten barskt med att tala om för oss att man inte får följa efter eller gå för nära isbjörnar. Kaptenen svarar mycket vänligt att något sådant håller vi inte på med och sedan flyger planet iväg.»

Rheborg tok flygerens kommentar som en grov fornærmelse. Særlig på grunn av hvordan han selv nettopp hadde drevet og skremt bjørnen. Han måtte beherske seg for ikke å svare flygeren med samme mynt.


Ikke engangstilfelle

Ekspedisjonslederen forklarer i eposten at årsaken til at han først nå rapporterer hendelsen, skyldes at han trodde det var et engangstilfelle. Inntil han ble klar over at kystvaktflyet tidligere på sommeren hadde drevet en lignende «kontroll» over et turistfølge i land ved en hvalrosskoloni på Torellneset. Også da fløy flygeren svært lavt, noe som førte til at hvalross ble skremt på sjøen. Svalbardposten skrev om hendelsen 28. september.

Orlogskaptein Lars Kjøren i Kystvakten begrunnet flygingen over Torellneset med at flymannskapet hadde fått i oppdrag av Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) å kalle opp alle turistskipene rundt Svalbard for å skaffe en oversikt over hvor mange passasjerer og mannskap som var om bord i de forskjellige skipene:

«Dette for at FOH skulle ha ett grunnlag for å vurdere behovet for kontinuerlig tilstedeværelse av kystvaktfartøy i svalbardområdet med tanke på SAR-kapasitet. De fikk også ordre om å ta bilder av fartøyene og eventuell landstigningsoperasjoner», skriver Kjøren i en forklaring til Sysselmannen.

SAR står for søk og redning.


Spredt eller samlet

Flygingen over isbjørnen ved Sjuøyane forklarer orlogskaptein Kjøren med at flymannskapet under et tokt hadde fanget opp radiosamtalen mellom «Quest» og gummibåtene:

«Crewet bestemmer seg da for å se nærmere på hva «Quest» holder på med da det ut fra kommunikasjonen på radioen er ting som tyder på at de er i nærheten av en isbjørn. Flyet flyr da over «Quest» og gummibåtene som ligger spredt rundt en svømmende isbjørn.»

Adam Rheborg befinner seg for tiden på Galapagos, men benekter i en epost til Svalbardposten at isbjørnen var omringet av gummibåter slik Kjøren påstår. Det er noe de aldri gjør verken på land eller på sjøen. Han skriver at gummibåtene lå spredt fordi de ikke så bjørnen, og at en svømmende isbjørn er særlig vanskelig å få øye på fra en gummibåt:

«När vi väl lokaliserat isbjörnen samlade jag alla fem gummibåtarna och vi stannade upp eftersom vi aldrig närmar oss en simmande isbjörn.»


Udokumentert

Orlogskaptein Kjøren sier at han kun har muntlig forklaring fra flygeren, og at hendelsen ikke ble dokumentert fotografisk. Hvorfor det ikke ble gjort, kan han ikke svare på.

Saken er behandlet av assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim. Hendelsen er ikke anmeldt av Rheborg eller av operatørselskapet. Alfheim sier at han har informert Kystvakten om rapporten fra Rheborg, og at svaret fra Kjøren er en reaksjon på det.

– Generelt kan det være at vi må se på dette med gummibåter som nærmet seg en svømmende isbjørn, og se på rutinene til selskap som driver den type turer, sier Alfheim.

Generalsekretær Frigg Jørgensen i Aeco, cruisenæringens egen interesseorganisasjon, sier at retningslinjene for hvordan medlemmene av organisasjonen skal oppføre seg er klare.

– En svømmende isbjørn skal aldri forfølges. Det vil være utrolig synd hvis en varsler blir møtt på en slik måte at de må tenke seg om to ganger før de tar kontakt med Sysselmannen, sier hun.


Skal ikke forstyrre unødig

Lars Kjøren i Kystvakten sier at de to hendelsene i sommer ikke får andre konsekvenser for overvåkingsaktiviteten enn at flygerne har fått beskjed om ikke å fly så lavt.

– Normalt skal de holde seg i en høyde mellom 1.000 og 1.500 fot (300 til 450 meter). Og det er svært sjelden at de flyr under 500 fot (150 meter), sier han.

Assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim sier at de ønsker et enklere regelverk når det gjelder flyhøyde.

I begge situasjonene i sommer har lavtflygingen foregått i Nordaust-Svalbard naturreservat, hvor det er særlig strenge regler for motorferdsel.

Generelt skal all ferdsel ifølge svalbardmiljøloven foregå på en måte som ikke fører til unødig forstyrrelse verken av mennesker eller dyr.

Se bildet større

Kontrollert: Turister på cruise i farvannet rundt Svalbard blir kontrollert av Kystvakten. Turistnæringen klager på at kontrollvirksomheten skremmer både dyr og mennesker. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!