Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kystvakten reddet av Sysselmannen

Nøkkel i beredskapen: Sysselmannens Super Puma 332-L1-maskiner ble redningen for Kystvakten i perioden uten egne helikoptre. Her fra en landing ombord på «Polarsyssel». FOTO: Eirik Palm

Kystvakten reddet av Sysselmannen

Ett år etter at Lynx-en fløy sin siste tur, sier Kystvakten at mangelen på helikoptre gjør det «utfordrede» å opprettholde kompetansen på helikopteroperasjoner.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.11.2015 kl 20:55

Det har gått ett år siden Lynx-maskinene fløy sin siste tur i Kystvaktens tjeneste. De nye NH90-helikoptrene som allerede skulle vært i tjeneste, har blitt kraftig forsinket, og det første helikopteret skulle opprinnelig være i Norge i 2005. Siden har det kommet flere forskyvinger, og Kystvakten er nå avhengig av ekstern hjelp for å opprettholde kompetansen på helikopteroperasjoner.

"Et midlertidig vakuum hvor operativ evne
er noe svekket, og hvor viktig kompetanse
står i fare for å forvitre"

– Fare for forvitring

– Det eksisterer som følge av dette et midlertidig vakuum hvor operativ evne er noe svekket, og hvor viktig kompetanse står i fare for å forvitre, skriver flaggkommandør Sverre Nordahl Engeness i et brev til Sysselmannen.

Mangel på egne helikoptre gjorde at Kystvakten tidligere i år måtte be Sysselmannen om hjelp for å få utsjekk på personellet om bord på KV «Svalbard».

Sysselmannen stilte med ett av SAR-helikoptrene sine, hvor det blant annet ble trent på ulike innflyginger og tanking i lufta.

– I det legger vi at vi i forbindelse med overgang fra Lynx til NH90, som åpenbart har blitt lengre enn vi hadde trodd, gjør det at vi ikke får drevet nødvendig opplæring for mannskapet vårt, sier kommandørkaptein Morten Nyheim Jørgensen til Svalbardposten på spørsmålet om hva Kystvakten legger i å forvitre.

NH90 neste år

KV «Svalbard» seiler primært i vernesonen, og Kystvakten vurderer behovet for å opprettholde helikopterkompetansen som høy. Med Sysselmannens hjelp er mannskapet sjekket ut, og dette er viktig for beredskapen, fastslår Jørgensen.

Forsinkelsen i det europeiske NH90-programmet førte til at det ble nødvendig å forlenge levetiden til de allerede aldrende Lynx-helikoptrene ikke mindre enn tre ganger.
I fjor mottok Forsvaret de første maskinene og startet testingen. Målet var da at det første kystvaktskipet, KV «Senja» skulle være klar til å patruljere med helikopter om bord i midten av 2015. Så sant alt går etter planen vil NH90 være operativ fra andre kvartal 2016. Ifølge Morten Nyheim Jørgensen vil KV «Svalbard» i løpet av 2016 og senest tidlig i 2017 være utstyrt med NH90.

– Slik KV «Svalbard» er nå og inntil den har vært inne til oppdatering, vil den seile som plattform for å lande på. Dette er en prosess etter hvert som helikoptrene blir operative, og oppdateringene skjer parallelt, sier han

Se bildet større

Neste år – eller i hvert fall tidlig i 2017 – blir KV «Svalbard» utstyrt med NH90. Bildet er tatt under et oppdrag i Adventfjorden i mars i år. FOTO: Eirik Palm

– Bedre beredskap

I to omganger har Sysselmannen i år deltatt i øvelser for å sjekke ut personell om bord på KV «Svalbard» og dermed gjøre dem operative på helikopteroperasjoner.I tillegg får mannskapet på Sysselmannens helikoptre trening med kystvaktskipet, som i sin tur kan få større operasjonsradius og være lengre i lufta.

– Det er Sjef Kystvaktens klare oppfatning at det bidrar til bedre søk og redningsberedskap i de store havområdene i nord og ikke minst større fleksibilitet for både Kystvakten og Sysselmannen på Svalbard, skriver Engeness.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!