Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kullsilo kan ikke reddes

Kulturminnerådgiver Siri Hoem hos Sysselmannen studerer råteskadene i den gamle kullsiloen. FOTO: Birger Amundsen

Kullsilo kan ikke reddes

Den 100 år gamle kullsiloen i fjellsiden over Longyearbyen er så skadet av råte at den ikke lar seg redde. Det samme gjelder flere av taubanebukkene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Det er første gang jeg ser den på nært hold, og den var i atskillig dårligere stand enn den ser ut til å være fra byen, utbryter kulturminnerådgiver Siri Hoem hos Sysselmannen. Hun ligger på kne og studerer fundamentet til den store tresiloen, som har overlevd 100 års herjing av vær og vind i den bratte fjellsiden.

Ustabil og farlig
– Hele konstruksjonen er ustabil og farlig å ferdes i, og det er helt umulig å gjøre noe for å berge den. Skal den reddes må det til et omfattende arbeid, men sikkerhetsmessig er det helt umulig slik jeg ser, sier hun.
Det meste av bordkledningen i siloen er for lengst borte. Hele den øverste delen er i ferd med å kollapse, men blir holdt sammen av lange jernbolter som hindrer at det skjer.

Råteskader
3. januar 1920 skjedde en voldsom eksplosjon som drepte 26 mann og ødela gruva for alltid. Siden den gang er det ikke blitt gjort noe for å ta vare på siloen og taubanebukkene i tilknyting til den.
Den siste taubanebukken i traseen fra siloen til Skjæringa gikk over ende sist vinter, etter flere år på skakke i fjellsiden.
Etter å ha studert treverket i bukken, fastslår Hoem at ingenting kunne vært gjort for å redde den.

200 bukker
Samtlige bukker og bygninger knyttet til taubaneanlegget er fredet som kulturminne. Anlegget bestående av rundt 200 bukker, den karakteristiske Taubanesentralen på Skjæringa, Kurven like ved og Vinkelstasjonen i Endalen utgjør et svært omfattende kulturminne – ikke minst i utstrekning.

Flere vil knekke sammen
Under befaringen til kullsiloen oppdaget Siri Hoem også råteskader i nyere bukker mellom Sverdrupbyen og Taubanesentralen, reist 1938-39.
– Den bratte fjellsiden gjør at det er kritisk for flere av bukkene, i og med at det er så vanskelig å komme til med utstyr for å gjøre noe. Flere av bukkene er i ferd med å nå et punkt hvor de kan knekke sammen, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!