Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kull-kutt gir hard landing

Flytter fly: Det ene av Lufttransports to Dornier 228-maskiner under landing i Ny-Ålesund. Nå kan ett av flyene forsvinne fra Svalbard. FOTO: Eirik Palm

Kull-kutt gir hard landing

Det ene av de to kortbaneflyene som er fast stasjonert på Svalbard, blir etter alt å dømme flyttet ned til fastlandet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.09.2015 kl 22:41

Det er konsekvensen av aktiviteten i Svea legges ned og Lunckefjell settes i driftshvile. I fjor fraktet flyselskapet 15.400 passasjerer i Dornier 228-maskinene mellom Longyearbyen og Svea. Styret i Store Norge legger opp til at antallet ansatte i Svea reduseres fra rundt 200 til vel 50. Dermed blir Kings Bay den største kunden. I 2014 reiste 3.200 passasjerer mellom Longyearbyen og Ny-Ålesund.

400 flytimer

– Det er helt urealistisk å drifte dette med to Dorniere, sier Hans Arne Jensen som er forretningsutvikler i Lufttransport på Svalbard.

Flyselskapet vurderer nå følgene av Store Norske-kuttene. Sannsynligvis kan det framtidige flybehovet være på rundt 120 flytimer i året, mens Ny-Ålesund kjøper om lag 220 flytimer i året. I tillegg kommer trolig et femtitall timer mellom Longyearbyen og Station Nord på Grønland.

Prognosene i dag tyder dermed på en reduksjon i antallet flytimer fra 1.000-1.200 i dag til 3-400 flytimer årlig. Lufttransport regner på mulige løsninger for å sikre driften ved siden av helikoptertjenesten på Svalbard.

– Det kan bare bli ett fly, med de konsekvensene det kan få. I dag har det vært to fly tilgjengelig, og det eneste som har forhindret oss har vært værforhold. Ellers flyr vi innenfor veldig høye regularitetsrammer, sier Jensen.

Avinor venter nedgang

Avinor venter nedgang i passasjertallet. Selv om det er lagt inn en økning i turisttrafikken, er ikke dette nok til å hindre en passasjernedgang på nær 18.000 kommende år til rundt 150.000.

– Det blir jo en antakelse, sier lufthavnsjef Morten Ulsnes.

– Det som er vanskelig å si noe om, er om flytilbudet blir dårligere, selv om passasjergrunnlaget blir dårligere, men flyselskapene finregner jo på kabinfaktoren sin. Vår bekymring sammen med reiselivet og andre, er at det kan gå utover tilbudet og konkurransen. Men det er jo vanskelig å forutse, legger han til.

På chartersiden har SAS har meldt inn flere flygninger knyttet til Hurtigruten neste sommer. Hva Air Berlin gjør, er foreløpig ikke klart.

– Veldig innstilt

Hans Arne Jensen understreker at Lufttransport er «veldig innstilt på å finne løsninger», men at det samtidig til syvende og sist handler om økonomi. De siste 20 årene har selskapet hatt to maskiner på Svalbard. Å fjerne ett av dem betyr blant annet lavere hangarkostnader.

Selskapet har også vært gjennom en slankekur på Svalbard med færre flygere og teknikere.
I tillegg blir helikopter vurdert i stedet for Dornieren, men timeprisen for flyet er bare en tredel av timeprisen for et middels helikopter og sikkerhetskravene for passasjertrafikk er uansett de samme.

I løpet av november venter Lufttransport å ha klart forslag til tiltak og endringer.

Se bildet større

På helikoptersiden har Lufttransport nok å gjøre, men Hans Arne Jensen tror det i framtida bare blir ett fly på Svalbard. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!