Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kull for 700 millioner kroner solgt

«Nord Destiny» var første båt i år som ble lastet med kull fra Svea. Skipet forlot utskipingsanlegget på Kapp Amsterdam 14. august med 82.000 tonn kull om bord. FOTO: Trond E. Johansen/Store Norske

Kull for 700 millioner kroner solgt

Totalt har Store Norske i år skipet ut 1,25 millioner tonn fra Svea Nord-gruva. Det har gitt selskapet en inntekt på nærmere 700 millioner kroner.

Tekst:

Publisert:

Til tross for det er salgs- og markedsdirektør Aleksander Askeland i Store Norske ikke fornøyd med 85 til 95 dollar tonnet for kullet fra Svea Nord.

– Vi hadde trengt høyere pris, men slik det ser ut per i dag tror jeg ikke at kullprisen vil endre seg neste år, sier Askeland.


20 laster kull

Etter at «Nord Destiny», som årets første kullskip, forlot utskipingsanlegget på Kapp Amsterdam 14. august med 82.000 tonn kull til Tyskland, har det gått slag i slag med utskipingen.

Totalt er 20 laster kull skipet ut fra Kapp Amsterdam i år, de aller fleste med skip i panmax-klassen som «Nord Destiny».

– Siste fartøy forlot Kapp Amsterdam 20. november. Det var en båt med en gruslast til Svea, som benyttet anledningen til å få med litt kull til Kjøpsvik på returen, sier Aleksander Askeland.


Klager

Av de 20 lastene har Store Norske fått klage på tre. Det skyldes hovedsakelig at kullet har hatt for høy fuktighet.

– Det skyldes en kombinasjon av en våt høst og at sentrifugen på oppredningsverket i en periode ikke har vært i drift, forklarer salgs- og markedsdirektøren.

Ifølge Askeland er årsaken også at kullet er blitt liggende kort tid på lageret før det er blitt skipet ut, og at det derfor ikke har fått rent av seg vannet.

Han sier at dette kan føre til redusert pris fordi kunden får ekstraomkostninger med behandling av kullet.

Kullet fra Svea Nord har i all hovedsak gått til kraftproduksjon i Tyskland, Danmark, Spania og Storbritannia. Et mindre parti er skipet til et nederlandsk stålverk.


Et godt år

Den fuktige kulla og et mindre havari på lasteanlegget, førte til at lastingen i år har gått saktere enn tidligere år. Askeland forklarer det med at lasteanlegget begynner å dra på årene, men at havariet på ingen måte var dramatisk.

Han forsikrer at kullkvaliteten vil være bedre og lasteanlegget fikset neste år.

– Alt i alt har det vært en god sesong, til tross for nevnte småplager, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!