Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Krisemøter om Lunckefjellet

Store Norske er igang med oppfaringen i Lunckefjellet, men det går sakte. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Krisemøter om Lunckefjellet

Utstyrshavari og lav fløts gjør at Store Norske ligger bak tidsplanen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.05.2014 kl 15:05

– Vi ligger rundt én måned bak planen, sier produksjonssjef Martin Östling i Store Norske.

Tidsplanen som Store Norske forholder seg til er 23. mars 2015. Da skal den nye strossa være på plass i Lunckefjellet. Forsinkelser gjør at strossa vil komme seinere i gang, noe som kan være kritisk for et gruveprosjekt som allerede fra starten har små marginer.

– 2015 kommer til å bli et veldig tøft år hvis vi ikke rekker den datoen, sier Östling.

No Joy

Östling forklarer at grunnen til den dårlige framdriften er en kombinasjon av utstyr og geologi. Til oppstarten i Lunckefjellet kjøpte Store Norske inn en helt ny maskinpark fra den amerikanske gruveutstyrsleverandøren Joy. Dette utstyret har vært preget av mye havari og nedetid i innkjøringsfasen.

I disse dager er det høy tetthet av reparatører fra det amerikanske selskapet i Svea.

– Lunckefjellet er et prestisjeprosjekt for Joy, og denne saken behandles på aller høyeste nivå i selskapet, sier Östling.

Det er spesielt maskinene som frakter kull til transportbeltet, de såkalte shuttle cars, som ikke fungerer som de skal. Et av problemene er styringen på maskinen.

– Dette er noe vi nærmer oss en løsning på, sier Östling.

Steinpartier

Men også selve Lunckefjellet skaper problemer. Oppfaringen foregår nå i to driftsområder. I H2 er fløtsen, eller kullaget, lavere enn Store Norske antok på forhånd. I det andre driftsområdet, BT2, er det tilfeldige lavpartier i fløtsen som skaper utfordringer. Kuttemaskinene skjærer lett igjennom kullaget, men sliter når de støter på stein. Det tærer på utstyret og senker farten på framdriften.

– Vi er i en innkjøringsfase og jobber hardt for å effektivisere måten vi jobber på i de rådende forholdene, sier Östling.

Ikke arbeidsledige

Ledelsen i Store Norske har nå hektisk møtevirksomhet for å finne løsninger. Etter planen vil strossa i Svea Nord være ferdig utdrevet ved årsskiftet. Da bør det ikke gå for lang tid før produksjonen starter opp for fullt i Lunckefjellet.

– Vi har en forventet inndrift, og den skal vi komme opp i. Men den tiden vi har havnet bak er vanskelig å ta igjen, sier Östling.

Produksjonssjefen frykter ikke for at gruvearbeiderne kommer til å gå arbeidsledige.

– Det er alltid noe å gjøre, så det er ikke vanskelig å sysselsette folk, sier han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

 
Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Løsning for lånekrøll

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår en lånesikringsordning, for å gi bedrifter mulighet til å få byggelån på Svalbard.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!