Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Krever erstatning etter Hornsund-ulykken

De mest alvorlig skadde passasjerene ble tatt i land ved den polske stasjonen i Isbjørnhamna. Videre derfra med helikopter til Longyearbyen og med ambulansefly til Tromsø. FOTO: Witek Kaszkin

Krever erstatning etter Hornsund-ulykken

Cruisepassasjerene som ble skadet i Hornsund for tre år siden går til søksmål mot det britiske turoperatørselskapet Discover the World.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.09.2010 kl 14:00

Etter flere runder i retten i Norge havner Hornsund-saken nå i det engelske rettssystemet. Saken var oppe til en innledende høring i High Court i London forrige torsdag, etter at 16 av passasjerene som ble skadet har reist søksmål mot Discover the World. Det britiske selskapet hadde chartret skipet av det nederlandske operatørselskapet Oceanwide Expeditions.

For nær brefronten

Tre år er gått siden det russiske kystcruiseskipet «Aleksey Maryshev» ble truffet av bråttsjø og isklumper da Storbreen innerst i Hornsund kalvet. Årsaken til ulykken er at den russiske kapteinen gikk alt for nær brefronten.

23 personer kom til skade, seks av dem alvorlig.

Bankdirektøren Andrew Burnett fikk en alvorlig hodeskade, mens kona Leigh Burnett slapp fra det med nakkesleng og andre mindre skader. David Bishop fikk en rekke brudd og en livstruende lungeskade.

Andre pådro seg ribbeinsbrudd, kragebeinsbrudd og brudd i skulderblad.

Fraskriver seg ansvar

– Skipet og mannskapet var russisk, chartret av det nederlandske selskapet. Vi chartret skipet av Oceanwide, og var på ingen måte involvert i noe av det som skjedde om bord på skipet, sier administrerende direktør Clive Stacey i Discover the World.

Stacey forteller på telefon fra England at når ulykken først var ute, gjorde hans selskap det de kunne for å bistå de skadde og deres familier.

– Ti personer jobbet med dette i opptil to måneder. Jeg reiste selv til Longyearbyen og møtte passasjerene da skipet ankom Longyearbyen. En av våre ansatte var til stede på sykehuset i Tromsø, for å bistå de som var skadet, sier Stacey.

Ifølge ham har Discover the World operert i 26 år uten uhell. Hornsund-saken er ekstraordinær og en stor belasting for selskapet, framholder Stacey.

Mange krav

Ulykken skjedde 8. august 2007. Oceanwide Expeditions ble frikjent for erstatningsansvar da saken ble behandlet i Nord-Troms tingrett i fjor høst, men dømt i lagmannsretten og ilagt en bot på 300.000 kroner.

Saken er svært spesiell, og ikke så rent lite kronglete på grunn av at så mange aktører og nasjoner er involvert.

Betydelige krav

Saken er anket til Høyesterett, men ennå ikke behandlet i ankeutvalget.

Rettssaken i London er berammet til mars neste år, og seks dager er satt av til saken. Kravet fra passasjerene ligger på rundt 500.000 kroner for hver av dem. I tillegg vil det reises betydelig krav for tap av inntekter.

Etter ulykken sluttet Discover the World å bruke Oceanwide Expeditions, men vurderer ifølge Clive Stacey å inngå nye avtaler med selskapet for neste år.

Stacey sier videre at det ikke er aktuelt å bruke russisk skip og mannskap. Oceanwide Expeditions har også kuttet ut russerne, og chartrer i dag «Antarctic Dream» og «Plancius» for sine cruise.

 

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!