Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kostbar lasting av kull

Gruve 7-gutta måtte hale på plass det gamle lasteanlegget på Bykaia forrige uke, da nyanlegget sviktet under lastingen av «Sider King». FOTO: Birger Amundsen

Kostbar lasting av kull

Mangel på kai og kranglete utstyr spiser av fortjenesten på salget av Gruve 7-kull. Lastingen forrige uke kunne vært gjort på under ett døgn, men tok fire.

Lastingen av «Sider King» kom haltende i gang forrige tirsdag, og ble først avsluttet lørdag ettermiddag. Da var det lastet rundt 16.000 tonn om bord i skipet, som forsinket satte kursen for Tyskland med lasten til en verdi av rundt ti millioner kroner. (Beregnet ut fra at den tyske kunden betaler i overkant av 100 dollar tonnet.)

Lastingen skulle foregått med bruk av det nyinnkjøpte, mobile lasteanlegget. Slik gikk det ikke. Etter få timers drift stanset anlegget onsdag formiddag, og ble siden ikke brukt.

– Vi fikk kun kjørt 1.000 tonn gjennom anlegget, så stoppet det. Det var en motor som driver belteanlegget som havarerte, sier dagstiger Svein Jonny Albrigtsen i Gruve 7.


Tregt anlegg

Det nye lasteanlegget har en kapasitet på 1.200 tonn i timen. Rent teoretisk kunne derfor «Sider King» blitt lastet i løpet av 13-14 timer. Uansett tilstand på anlegget ville det likevel ikke latt seg gjøre så raskt, ikke minst fordi bilene ikke ville maktet å mate det sulte anlegget raskt nok.

Etter havariet måtte gruve­gutta ty til det atskillig mindre, lånte lasteanlegget som maks kan laste 200 tonn i timen. Derfor tok lastingen atskillig lengre tid.

Så godt som samtlige i Gruve 7 var involvert i arbeidet, noe som førte til at det heller ikke ble produsert kull i dagene lastingen pågikk. Også det vil slå negativt ut for Store Norske.


Tjener penger

For Longyearbyen lokalstyre førte teknisk kluss og forsinkelse til økt fortjeneste.

– Det er bra økonomisk, men det blir mye griseri selv om Store Norske rydder. Vi finner kullstøv i alle krinker og kroker. Ikke minst fordi det lille anlegget støver mer enn det nye, sier havnesjef Kjetil Bråten.

Til tross for forsinkelsen, førte dette ikke til kluss for annen bruk av Bykaia.

– Bruken av kaia ble avklart allerede for én måned siden. Vi hadde satt av tid nok, derfor førte det ikke til kluss for annen trafikk, sier Bråten.


Utgifter

Utgiftene for Store Norske ved bruk av Bykaia er tredelte. Store Norske betaler en viss sum som anløpsavgift til Longyearbyen havn for bruken av havna. Det er en avgift selskapet måtte betalt selv om de brukte egen kai på Hotellneset.

I tillegg kommer kaiavgift, som er en viss sum per døgn. Og til sist en avgift per tonn kull som lastes over kaia. Svalbardposten har fått opplyst at den er 25 kroner tonnet, noe som i så fall vil utgjøre 400.000 kroner. Havnesjefen avviser at det er riktig.

– Jeg kan si så mye at det er mindre enn 25 kroner tonnet. Ut over det er dette et forretningsmessig forhold mellom oss og Store Norske, fastslår Bråten.

Han avviser at Bykaia ikke lenger vil bli tillatt brukt til kullasting, og sier at det er en selvfølge å hjelpe Store Norske i en vanskelig situasjon.

– Vi er alle avhengige av hverandre her oppe, derfor stiller vi selvsagt opp, sier havnesjefen.

Se bildet større

Lasting av kull over Bykaia fører med seg mye søl og kullstøv. For Store Norske er det et stort problem at selskapet ikke lenger har et lasteanlegg på Hotellneset. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!