Klar for viktige gjester

Tidlig onsdag morgen vil hun at flest mulig stiller med flagg på Burmaveien og ønsker årets første cruiseskip velkommen.

Onsdag morgen klokken 07.30 håper Eva-Britt Kornfeldt at veldig mange møter opp på Burmaveien og ønsker viktige gjester velkommen.
Publisert

Eva-Britt Kornfeldt leder Svalbard Cruise Network og har på vegne av hele næringen store forventinger til årets turistsesong. Det meste skal være klappet og klart til å ta i mot 38 store cruiseskip, i tillegg til en rekke mindre ekspedisjonscruise. Man regner med at rundt 45.000 turister skal komme i land i byen, og det er satt et klart mål for deres lommebøker.

– Turister er viktige, og skal bli enda mer viktige, for næringslivet og bosetningen her. Mens cruisepassasjerer på fastlandet legger igjen 860 kroner, er målet vårt minst tusen kroner per turist per døgn, sier hun. For å oppnå det må det tas grep.

Ryddedugnad
Tirsdag ettermiddag vil turistnæringen ha hele byen med på tidenes ryddedugnad. Mellom klokken 17 og 19 forventer en at alle tar et blikk på egen tomt og nære omgivelser, og fjerner unødvendig skrot. Lokalstyret setter opp containere tar seg av den videre håndteringen.

– Vi kaller aksjonen «Vi får gjester», og ønsker at alle ser på turistene som gjester, sier Eva-Britt Kornfeldt.

Grilling
Når ryddedugnaden er over, inviteres alle til Sjøområdet klokken 19 på grilling. Svalbardbutikken sponser mat.

Onsdag klokken 07.30 ankommer årets første cruiseskip, «AIDAluna» med 2.100 passasjerer. Her planlegger Visit Svalbard en skikkelig velkomst.

– Vi inviterer byens innbyggere, flest mulig, til å møte opp på Burmaveien over Bykaia og ta gjestene i mot med flagg og kanskje sang. Bakehuset lover fersk bakst, det blir yoghurt og god kaffe til alle, sier hun.

Testen
De 2.100 om bord i «AIDAluna» blir testen på om rollen som vertskap fungerer. Lokale turoperatører har laget pakker med aktiviteter og opplevelser, fra hundekjøring med vogn, via fossilplukking til fotturer. De fleste turene tar et stopp i gågata. Der forventer man at butikkene er åpne og byr frem sine varer på skikkelig vis.

– Undersøkelser viser at turister gjerne vil kjøpe suvenirer som bekrefter at de har hatt en flott opplevelse. Nå er det opp til butikkene, kafeene, restaurantene, museet og alle andre til å vise at de vil være vertskap, og vil tjene penger, sier Eva-Britt Kornfeldt.

Powered by Labrador CMS