Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Klager på båtvalg

Ble valgt: Slik blir Sysselmannens nye båt fra sesongen 2014, dersom ikke Nordsyssel vinner fram med sin klage. FOTO: ILLUSTRASJON: HARALD M. VALDERHAUG, NO-60

Klager på båtvalg

Remøy Management AS er tildelt kontrakten for nytt tjenesteskip til Sysselmannen. Nordsyssel AS klager på avgjørelsen.

Sysselmannen inngikk kontrakt med Remøy Management om nytt tjenestefartøy torsdag 21. mars. Tre selskaper kom med tilbud, av dem ble rederiene Nordsyssel AS og Remøy Management med videre i konkurransen.

Nordsyssel AS tilbød en ombygd versjon av dagens tjenestefartøy «Nordsyssel», mens Remøy tilbød et nytt fartøy til 2014-sesongen.

– Begge båtene er bra, har solide egenskaper og høy standard når det gjelder miljø. Forskjellen har ligget på pris, og prisen ble tillagt stor vekt i konkurransen, sier jurist Inger Aarvaag Stokke hos Sysselmannen.

Kontraktsummen er på 32.931.000 kroner per sesong.
Leieavtalen gjelder for seks sesonger med opsjon på forlengelse i ytterligere to pluss to sesonger.

Skuffet

Daglig leder Rune Jakobsen i Nordsyssel AS, som eier «Nordsyssel», forteller at de har klaget på avgjørelsen om at kontrakten tildeles Remøy Management.

– Vi har gitt et tilbud med oppjustering og ombygging av «Nordsyssel» til samme standard som en ny båt. «Nordsyssel» skulle oppgraderes teknisk og oppfylle alle krav. Vi har aldri hatt problemer av noe slag, verken med båt eller samarbeidet med Sysselmannen. Vi er skuffet og mener vi har levert et tilbud som er like bra som Remøys. I tillegg mener vi at vi har en båt som er bedre egnet for Svalbard, siden den har høyere isklasse enn den andre båten, sier han.

«Nordsyssel» har vært i Sysselmannens tjeneste i ti år.

Nye krav

Jurist Inger Aarvaag Stokke hos Sysselmannen forteller at de har stilt høyere krav til det nye tjenestefartøyet, enn det som gjelder for dagens båt.

– Det gjelder blant annet miljø, større helikopterdekk og en del innenfor redningsberedskapen, blant annet dynamisk posisjonering, at båten kan holdes i ro i én posisjon, sier Stokke.

Båten får også avansert utstyr for å kunne slokke branner på andre skip, har satellittkommunikasjon og infrarød og optisk sensor for deteksjon av olje, personell og is.

Departementet avgjør

Ekspedisjonssjef Kjerstin Askholt i Justisdepartementets polaravdeling bekrefter at de har mottatt klagen fra Nordsyssel innen fristen.

– Nå ber vi om en uttalelse fra Sysselmannen, før klagen blir behandlet av Justisdepartementet. Saken vil ha høy prioritet, en rask avgjørelse vil være best for alle parter, sier hun.

Remøy Management ønsker ikke å kommentere saken.

Les også:

Klager på båtvalgArvtakeren er klar
Se bildet større

Vil oppgradere: «Nordsyssel» har gått som tjenesteskip for Sysselmannen i ti år. 9. eller 10. mai er skipet tilbake i Longyearbyen. Sesongen kan bli den siste. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!