Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kjørte i råk

Råka skal være rundt 20 meter lang og fire meter bred og gå på langs av fjorden. De to svarte prikkene på isen er merkingen gjort av guiden. I bakgrunnen ligger inngangen til Fuhrmeisterdalen, også kalt Murdoch. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Kjørte i råk

Skuterfølget der to skutere gikk gjennom isen på Tempelfjorden kjørte i ei råk som var 20 meter lang og fire meter bred.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.04.2011 kl 14:52

– Følget skulle kjøre fra Båten i isen og bort til Von Postbreen før de dro hjem til Longyearbyen. Vanligvis kjører vi en rute som går midtfjords, men på grunn av overvann valgte guiden å kjøre noe lenger nord, sier daglig leder i Basecamp Spitsbergen, Solfrid Håkenstad.  

Ifølge Håkenstad var det umulig å se råka, som var dekket av snø. I tillegg gikk det skuterspor på begge sider. Det var de to skuterne rett bak guiden som gikk gjennom isen. 

Tre havnet i vannet

Nesten-ulykken skjedde i 12-tiden mandag. På den ene skuteren satt det bare en fører, på den andre både fører og passasjer. Alle tre havnet i vannet. 

– De kom seg fort opp igjen, og alle returnerte til båten for å få varme i seg, sier Håkenstad. 

De andre skuterførerne hadde klart å svinge unna. 

– Vi går alltid gjennom rutinene før vi kjører på is. Hvis noen setter seg fast i overvann, skal de andre svinge til siden, forteller Håkenstad. 

Guiden kjørte siden tilbake til råka for å merke den og sjekke isdybden rundt. 

– Isen var solid, og han fikk ikke slått seg gjennom med øks, sier Håkenstad. 

Gode rutiner

Hun forteller at guiden anslår råka til å være fire meter bred og 20 meter lang, på langs av fjorden. Koordinatene er N78°25.720 Ø17°08.358. Guiden har merket inn- og utgående skuterspor med jerrykanner og varseltrekant. Håkenstad sier det ikke er snakk om at følget har kjørt i det såkalte Murdoch-hullet, som hun mener ligger noe lenger inn i fjorden. Murdoch-hullet er et område med usikker is som kan variere i utbredelse.

– Men jeg kan ikke si om råka som følget kjørte i normalt pleier å være der. Vanligvis kjører vi midtfjords eller helt langs land, sier Håkenstad.

– Hva tenker du om at guiden valgte en rute dere ikke pleier å kjøre?

– Er det overvann der de normalt kjører, må de velge en annen rute. Våre guider vet hvor Murdoch-hullet er og har klare prosedyrer på å holde seg unna det. Det er et område de er observante på at de ikke skal bevege seg i nærheten av, svarer Håkenstad. 

Er avhørt

Følget var tilbake i Longyearbyen i 17-tiden mandag. Guiden er blitt avhørt av Sysselmannen, som har opprettet undersøkelsessak. 

– Dette er en av våre erfarne guider, og vi ser i utgangspunktet på dette som et uhell. Vi skal gå gjennom og se på prosedyrene rundt det som har skjedd og har tett oppfølging av guiden, sier Håkenstad. 

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!