Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kjørte i råk

Råka skal være rundt 20 meter lang og fire meter bred og gå på langs av fjorden. De to svarte prikkene på isen er merkingen gjort av guiden. I bakgrunnen ligger inngangen til Fuhrmeisterdalen, også kalt Murdoch. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Kjørte i råk

Skuterfølget der to skutere gikk gjennom isen på Tempelfjorden kjørte i ei råk som var 20 meter lang og fire meter bred.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.04.2011 kl 14:52

– Følget skulle kjøre fra Båten i isen og bort til Von Postbreen før de dro hjem til Longyearbyen. Vanligvis kjører vi en rute som går midtfjords, men på grunn av overvann valgte guiden å kjøre noe lenger nord, sier daglig leder i Basecamp Spitsbergen, Solfrid Håkenstad.  

Ifølge Håkenstad var det umulig å se råka, som var dekket av snø. I tillegg gikk det skuterspor på begge sider. Det var de to skuterne rett bak guiden som gikk gjennom isen. 

Tre havnet i vannet

Nesten-ulykken skjedde i 12-tiden mandag. På den ene skuteren satt det bare en fører, på den andre både fører og passasjer. Alle tre havnet i vannet. 

– De kom seg fort opp igjen, og alle returnerte til båten for å få varme i seg, sier Håkenstad. 

De andre skuterførerne hadde klart å svinge unna. 

– Vi går alltid gjennom rutinene før vi kjører på is. Hvis noen setter seg fast i overvann, skal de andre svinge til siden, forteller Håkenstad. 

Guiden kjørte siden tilbake til råka for å merke den og sjekke isdybden rundt. 

– Isen var solid, og han fikk ikke slått seg gjennom med øks, sier Håkenstad. 



Gode rutiner


Hun forteller at guiden anslår råka til å være fire meter bred og 20 meter lang, på langs av fjorden. Koordinatene er N78°25.720 Ø17°08.358. Guiden har merket inn- og utgående skuterspor med jerrykanner og varseltrekant. Håkenstad sier det ikke er snakk om at følget har kjørt i det såkalte Murdoch-hullet, som hun mener ligger noe lenger inn i fjorden. Murdoch-hullet er et område med usikker is som kan variere i utbredelse.

– Men jeg kan ikke si om råka som følget kjørte i normalt pleier å være der. Vanligvis kjører vi midtfjords eller helt langs land, sier Håkenstad.

– Hva tenker du om at guiden valgte en rute dere ikke pleier å kjøre?

– Er det overvann der de normalt kjører, må de velge en annen rute. Våre guider vet hvor Murdoch-hullet er og har klare prosedyrer på å holde seg unna det. Det er et område de er observante på at de ikke skal bevege seg i nærheten av, svarer Håkenstad. 

Er avhørt

Følget var tilbake i Longyearbyen i 17-tiden mandag. Guiden er blitt avhørt av Sysselmannen, som har opprettet undersøkelsessak. 

– Dette er en av våre erfarne guider, og vi ser i utgangspunktet på dette som et uhell. Vi skal gå gjennom og se på prosedyrene rundt det som har skjedd og har tett oppfølging av guiden, sier Håkenstad. 

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!