Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kjørte i Murdoch-hullet

 

Kjørte i Murdoch-hullet

Skuterfølget fra Basecamp Spitsbergen som gikk gjennom isen mandag 18. april kjørte rett i Murdoch-hullet på Tempelfjorden.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.04.2011 kl 10:01

Tre personer havnet i vannet, da seks skutere og en guide gjorde en sving bort til Von Postbreen etter å ha overnattet på «Noorderlicht». De hadde kjørt rett i det såkalte Murdoch-hullet, et område der isen aldri er trygg.

Like etter hendelsen sa daglig leder i Basecamp Spitsbergen, Solfrid Håkenstad, til Svalbardposten at det ikke var snakk om Murdoch-hullet, som hun mente lå lenger inn i fjorden. Ifølge Håkenstad hadde skuterne kjørt i ei råk som var dekket av snø og umulig å se.

– Vanligvis kjører vi en rute som går midtfjords, men på grunn av overvann valgte guiden å kjøre noe lenger nord. Våre guider vet hvor Murdoch-hullet er og har klare prosedyrer på å holde seg unna det. Det er et område de er observante på at de ikke skal bevege seg i nærheten av, sa Håkenstad til Svalbardposten dagen etter. 

Et uhell

I ettertid har Svalbardposten fått tak i en forskningsoppgave om Murdoch-hullet. Den viser at koordinatene samsvarer med der skuterne gikk gjennom isen.

– Det som er viktig for meg, er at dette er et usikkert område uavhengig om det er Murdoch-hullet elller ikke. Våre guider skal ikke være innenfor den radiusen. Vi opererer midtfjords, sør for midten, eller langs land på nordsiden, sier Håkenstad nå.

– Hvordan kunne det skje at følget kjørte rett i Murdoch-hullet, hvis guidene deres er godt kjent med hvor det ligger?

– Vi har med mennesker å gjøre, og da kan det skje feil. Jeg kan ikke kommentere det på noen annen måte enn at det skjer uhell når man har med natur og mennesker å gjøre, svarer Håkenstad.

– Har guiden brutt rutinene til selskapet?

– Guidene har klare retningslinjer for hvor de sikre sonene på Tempelfjorden er og hvor de skal holde seg innenfor. Vi skal se på prosedyerene i etterkant og har også gått gjennom episoden med guiden, svarer Håkenstad.

– Vil dere endre rutinene deres på grunn av det som har skjedd?

– Vi har gode rutiner på Tempel­fjorden allerede. Det eksakte koordinatet til Murdoch-hullet er uvesentlig, for vi skal ikke operere så nær det uansett.

Sovepute

Sysselmannen har opprettet en undersøkelsessak.

– Vi har tatt en prat med guiden og følger opp med Basecamp om hvilke retningslinjer de har og hva som blir gitt av opplæring, sier sysselmannsførstebetjent Per Andreassen.

Da Basecamp frøs inn båten «Origo» første gang i 2001 satte Sysselmannen opp et skilt ved Fredheim som fortalte om den åpne råka. Bakgrunnen var at båten førte til mer trafikk på fjorden.

Ifølge Andreassen vil Sysselmannen vurdere om de skal gjøre noe tilsvarende igjen eller markere området på kartet, for å unngå at flere kjører i hullet.

– Det er en naturlig del av oppsummeringen av selve saken å se på om vi skal gjøre noe. Men vi er litt tilbakeholdne med å merke farer, for da kan man få en oppfatning av at der det ikke står skilt er det ingen fare. Det kan bli en sovepute, sier Andreassen.

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!