Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kings Bay sier opp flykontrakten

Lufttransport trafikkerer blant annet Ny-Ålesund, men nå har Kings Bay AS sagt opp kontrakten og forbereder ny anbudsutlysning. FOTO: Eirik Palm

Kings Bay sier opp flykontrakten

Lufttransport står uten avtale med de største kundene sine på Svalbard, når Kings Bay gjør som Store Norske og sier opp kontrakten med flyselskapet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.12.2015 kl 13:14

Like før jul gjorde Kings Bay opp regnskap for 2015 under det årlige juleseminaret på Håndverkeren i Oslo. Det statlige aksjeselskapet skal drifte og legge til rette for forskningsaktiviteten i Ny-Ålesund. Flere land er representert med forskning i det lille samfunnet ved Kongsfjorden, et foreløpig estimat viser at forskningsaktiviteten ligger an til å bli nesten like stor som i rekordåret 2014, da fasiten var 14.501 forskerdøgn. Tallet for 2015 blir trolig 80 under fjoråret.

Nytt anbud

Forskningen er avhengig av transport til og fra, men krisen i Store Norske har blitt til ei hodepine for Kings Bay. I midten av desember kunngjorde Store Norske at selskapet har sagt opp kontrakten med Lufttransport. Flyselskapet har stasjonert to Dornier 228-maskiner i Longyearbyen, og disse sørger for forbindelse til Svea og Ny-Ålesund. Siden Store Norske har behov for flere daglige flygninger, gir det stordriftsfordeler for Kings Bay, som i dag bruker rundt ti millioner kroner årlig på flytransport. Når disse stordriftsfordelene forsvinner, må Kings Bay se seg om etter alternativer, og selskapet har derfor fulgt Store Norske og sagt opp avtalen sin med Lufttransport.

– Vi vil foreta en ny anbudsutlysning, sier administrerende direktør Ole Øiseth i Kings Bay.

Ferskt

Han kaller transportsitusjonen utfordrende og sier Kings Bay ikke kan stå alene når kullselskapet forsvinner ut. Avtalen skal reforhandles, og en ny utlysning kommer til å skje sammen med kullselskapet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Se bildet større

Ole Øiseth fortsetter som administrerende direktør i Kings Bay til 2017. Den største utfordringen for øyeblikket, er flytransporten til Ny-Ålesund, fastslår han. Her i samtale med Knut Ore, som var med på å starte Ny-Ålesund symposiet. FOTO: Eirik Palm

Oppsigelsestiden er seks måneder, og kontraktene gjelder til sommeren. Dermed taper Lufttransport hovedkundene på Svalbard, og må regne på nytt. Det gjelder sannsynligvis også flytyper.

– Både styret og jeg er optimister. Men akkurat nå, når det er så ferskt, har vi ikke noen løsning, sier Øiseth.

Det skal ikke stå og falle på transport, fastslår han om aktiviteten i Ny-Ålesund de kommende årene.

Også styreleder Unni Steinsmo trakk fram transporten da hun innledet seminaret.

– Vi tror aktiviteten i Ny-Ålesund er en viktig del av aktiviteten på Svalbard, og vi ser positivt på det økte samarbeidet med Unis. Men også for oss blir det en krevende tid med økte kostnader, sier hun med referanse til flytransporten.

– Men jeg har fortsatt tro på at vi får løst det med Lufttransport.

"Både styret og jeg er optimister.
Men akkurat nå, når det er så ferskt,
har vi ikke noen løsning"

Travelt

2015 har vært et travelt år i Ny-Ålesund med bygging av ny verkstedhall med konferansesal på toppen. Denne salen skal stå ferdig til Ny-Ålesund-symposiet 2016, som får tittelen Planet Ocean.

I høst ble i tillegg det første norske kloakkrenseanlegget på Svalbard åpnet og tatt i bruk. Målet er at mellom 95 og 97 prosent av det som sendes ut i havet, skal være renset.

– Vi kan ikke være bekjent med å sende det ut urenset, slo Øiseth fast etter åpningen.
Og på Brandalneset er det utvendige arbeidet med det nye jordobservatoriet til Statens kartverk avsluttet. I april neste år kommer eksperter fra selskapet Megatronic for å starte monteringen av de to store antennene, og i 2016, når Kings Bay fyller 100 år, skal det nye by- og gruvemuseet etter planen åpne.

Turistfall

Samtidig svikter inntektene på turistsiden. Mens forskerdøgnene nå ligger jevnt høyt, har det vært en bratt nedgang i antallet turister i Ny-Ålesund. I 2012 var det 34.400 registrerte turister i bosetningen. I år er antallet nede i 12.911. I 2016 venter Kings Bay mellom 13 og 15.000 besøkende.

– Det er bra for forskningen, men ikke for økonomien, sier direktøren og viser til at havneinntektene har vært viktig, selv om skipene har stått for utslipp når de har ligget til kai. De siste årene har det blitt både færre explorerskip og færre oversjøiske cruiseskip, og hovedårsaken er losavgiften og tungoljeforbudet.

– Ikke si nei

14. desember neste år feirer Kings Bay 100 år. Et mer tilgjengelig Ny-Ålesund er en av stolpene i den nye strategien, noe som blant annet skal oppfylles gjennom flere forskningsfasiliteter.

Under juleseminaret tok flere til ordet for å tilrettelegge mer for turister. En av dem var styreleder i Frammuseet og tidligere direktør i Norsk Polarinstitutt, Olav Orheim. Blant annet viste han til ny teknologi som gir mindre utslipp.

- Ikke si nei til turistene, sa han.

Et konkret forslag var å subsidiere hurtigbåt på Isfjorden for å gjøre Ny-Ålesund mer tilgjengelig.

Fortsetter som direktør

Samtidig er det klart at Ole Øiseth fortsetter i Ny-Ålesund etter å ha takket ja til forlengelse av kontrakten som administrerende direktør i Kings Bay fram til 2017. Det opplyste styrelederen under juleseminaret i Oslo mandag.

Øiseth ble ansatt i 2011 etter Roger Jakobsen, og forlenger nå åremålet med to år.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!