Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kapp Heer-inspeksjon etter 27 år

 

Kapp Heer-inspeksjon etter 27 år

Etter å ha holdt seg borte fra den russiske helikopterbasen på Kapp Heer siden 1980, vil Luftfartstilsynet nå sjekke tilstanden på basen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Bakgrunnen for at Luftfartstilsynet nå kommer på banen er en henvendelse fra Sysselmannen for et par år siden. Ifølge Per Sefland ble saken tatt opp før han tiltrådte som Sysselmann.
– Bakgrunnen er blant annet rapporten fra Den russiske riksrevisjonen i 2005. Saken ble også tatt opp med oss av daværende konsul i Barentsburg, sier Sefland.

Knusende rapport
Rapporten fra Den russiske riksrevisjonen var knusende når det gjaldt forholdene i Barentsburg, og tok også for seg helikopterbasen:
«Utstyret på helikopterbasen ved Barentsburg er ikke i tilfredsstillende stand. Nødaggregatet har vært i bruk siden 1976 uten totaloverhaling. Fyrlykta og den mobile landingslysstasjonen er fra 1972. Landingslyssystemet «Lutsj-2» har også vært i bruk siden 1972 og ble forbudt brukt i 2002. Det tilgjengelige betjeningsutstyret, bestående av radiostasjon, radiopeileapparat og radiosender, har vært i bruk siden begynnelsen av 70-årene, noe som er det dobbelte av levetiden. Dette må anses som uegnet til videre bruk.»

Norsk anliggende
– Helikopterbasen inngår i den alminnelige tilsynsordningen på nasjonalt nivå, og det er viktig at det ikke glipper når det gjelder Kapp Heer, sier Sefland.
Sefland er opptatt av at ordet «inspeksjon» ikke brukes, men at det er «tilsyn» av basen det er snakk om.
Det var NRK Troms og Finnmark som tok opp saken i forrige uke. Da sa underdirektør Knut Buknotten i Luftfartstilsynet i Bodø at de har regler som gjør at basen kan bli stengt etter inspeksjon.
– Vi vil foreta en total vurdering av de tekniske og operative forhold ved basen, sier underdirektør Buknotten til Svalbardposten.
– Er dette et norsk anliggende?
– Samferdselsdepartementet har kommet fram til at Kapp Heer hører inn under vårt ansvar, svarer Buknotten.
Han understreker at det i første omgang er snakk om å komme på talefot med russerne, for å informere om Luftfartstilsynets oppgave og forklare hvordan systemet fungerer.

Regelmessig inspeksjon
Det var mye støy rundt oppføringen av helikopterbasen på midten av 1970-tallet. Forholdet mellom Norge og Sovjetunionen var i det hele tatt nokså anstrengt på den tiden på grunn av de mange konfrontasjonene på Svalbard. Russerne var vant til å styre seg selv uten innblanding fra norsk hold.
Til tross for dette gjennomførte Luftfartsverket (i dag Luftfartstilsynet) regelmessig inspeksjon av basen.
Inspeksjonen ble utført med hjemmel i Luftfartsloven, på lik linje med andre landingsplasser for helikopter og fly på Svalbard.
Russerne har to helikopter av typen Mil MI-8 på Kapp Heer: «I 2003 ble begge helikoptrene reparert for 3,1 mill. rubler. Bare det ene helikopteret var imidlertid i stand til å fly. Det andre befant seg i hangaren ved Barentsburg på grunn av feil med motoren rett etter at det var gjennomført totaloverhaling på fabrikken i byen Engels», heter det i riksrevisjonsrapporten.
Det er ikke avgjort om Luftfartstilsynet også skal gjennomføre inspeksjon av helikoptrene.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!