Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kan ikke fly i kulde

 

Kan ikke fly i kulde

De nye ambulanseflyene kommer seg ikke til Longyearbyen i kaldt vær. Nå må Luftambulanse­tjenesten ta grep.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.02.2012 kl 11:00

Ambulanseflyene kan ikke fly når det er kaldere enn 54 minusgrader, noe som ikke er uvanlig i 30.000 fots høyde vinterstid. Flyene må da gå lavere enn vanlig, og bruke mer drivstoff. Forbruket øker med opp mot 50 prosent.

At flyene i tillegg veier mer enn først antatt, gjør at de ikke får fylle nok drivstoff til å fly til Longyearbyen i alle værforhold.

Flyene må nemlig ha nok drivstoff til å kunne fly tur-retur fastlandet, i tilfelle det ikke er landings­forhold i Longyearbyen.

– Det hendte også tidligere at værforhold gjorde at flyene ikke kunne dra til Svalbard, men nå skjer det mye oftere, sier driftsdirektør Frank Wilhelmsen i Lufttransport, selskapet som eier ambulanseflyene.

Ikke fornøyd

I 2008 signerte selskapet en kontrakt på ti nye fly av typen Beech 200 som skulle brukes av Luftambulansetjenesten ANS.

I 2010 fikk Lufttransport beskjed fra produsenten om at de nye maskinene ikke kan fly når det er kaldere enn 54 minusgrader.

– Om vi hadde kjent til dette, hadde vi trolig kjøpt andre fly, sier Wilhelmsen.

– Er det aktuelt å bytte til en annen flytype?

– Det er ikke opp til oss å avgjøre. Det er en dialog vi må ha med oppdragsgiveren vår, svarer han.

Tyngre enn antatt

I fjor høst kontrollveide Lufttransport flyene og fant ut at de også var tyngre enn først antatt.

– Det er mange elementer som har spilt inn til det verre, sier Wilhelmsen.

Han forteller at det også er mer utstyr i flyene nå enn tidligere.

– Jo mer utstyr som er om bord, dess mindre drivstoff er det plass til, sier han.

Driftsdirektøren forteller at Beech-maskinene flys med høyere vektbegrensninger i USA enn i Europa.

– Vi har startet en prosess med å få endret vektbegrensningen for flyene, men det er ikke sikkert vi lykkes, sier han.

For å få en ny vektbegrensing må Lufttransport utarbeide teknisk dokumentasjon som danner grunnlag for en søknad til Luftfartstilsynet. Om de kan anbefale søknaden, blir den sendt videre til europeiske luftfartsmyndigheter.

Forhåndslagrer utstyr

Juell forteller at Luftambulansetjenesten nå har forhåndslagret rundt 150 kilo utstyr i Longyearbyen.

– Slik at vi kan fylle 150 kilo ekstra med drivstoff. Det øker marginene, men det er fortsatt slik at enkelte krevende værforhold med kulde eller motvind gjør at vi ikke kan fly til Svalbard. Da må vi leie inn fly av andre, sier Juell.

– Vil dere kreve at Lufttransport skaffer andre fly?

– Vi har en dialog på det, svarer Juell.

Båre i Dornier-fly

Lufttransport jobber nå med å finne løsninger på flyproblemene. Blant annet vurderer de å utstyre Dornier-flyene de har stasjonert i Longyearbyen, til flygninger til Svea og Ny-Ålesund, slik at de kan frakte pasienter til fastlandet.

– Det er ikke en fullgod løsning. Vi har ikke personell i Longyearbyen som kan fly til enhver tid. Men vi vurderer det midlertidig til vi finner en endelig løsning, sier Wilhelmsen. 

Les mer i dagens utgave av Svalbardposten!
 

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!