Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kan bli helt stengt for skutere

 

Kan bli helt stengt for skutere

Sysselmannen vurderer å stenge Bolterdalen og Tverrdalen også for nyttekjøring med skuter 1. mars.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Svalbard Reiselivsråd klaget i begynnelsen av mai til Sysselmannen på at skuterferdselen i Bolterdalen er blitt for stor, og bad om en redegjørelse på hva Sysselmannen betegner som nyttetrafikk. I svaret som nå er kommet går Sysselmannen langt i å gi Reiselivsrådet medhold i at det er blitt for mye skutertrafikk i Bolterdalen. Dermed kan det bli aktuelt å stenge området for all skuterkjøring etter 1. mars.

Neste vinter
«Slik situasjonen er i dag vil vi i forbindelse med revisjon av motorferdselforskriften vurdere om ikke forskriften bør endres slik at unntaket for nyttekjøring i Bolterdalen og Tverrdalen etter 1. mars fjernes», skriver Sysselmannen i brevet til reiselivsrådet.
– I løpet av det neste vinterhalvåret blir det nok en høring om hele motorferdselsreglementet. Vi har fått veldig mange innspill, fra flere aktører i reiselivet, som er opptatt av at ferdselen har økt, sier miljøvernsjef hos Sysselmannen, Rune Bergstrøm.

Må søke
Etter forskriften har fastboende på Svalbard lov til å kjøre skuter i området før 1. mars, og til nå har nyttetrafikk vært unntatt fra forbudet mot motorferdsel etter denne datoen.
Nyttetrafikk regnes som «råstoffutvinning, herunder undersøkelsesvirksomhet, bygge- og anleggvirksomhet og drift og vedlikehold av bygninger og annen infrastruktur som inngår i drift av bosetningene», ifølge forskriften.
«Kjøring med skuter mellom Longyearbyen og Sveagruva på fritid og i ferier kan ikke regnes som nyttetrafikk. Utøvere av nyttetrafikk må altså kjøre til eller fra arbeidsopphold i Sveagruva eller ha en annen, konkret og klart yrkesmessig begrunnelse», skriver Sysselmannen i brevet, og viser til forskriften.
– Vi har diskutert å innføre noen grep allerede til vinteren. Det kan være vi vil be de som kjører skuter om å søke om tillatelse til å kjøre i Bolterdalen. På den måten får vi en oversikt over hvor mange som kjører der, og de blir lettere å kontrollere, sier Bergstrøm, som også mener en slik praksis vil bevisstgjøre skuterførerne.

Heller fly
Kjøringen kan imidlertid bare skje dersom vær- og føreforhold gjør det vanskelig å komme seg til Svea andre veier, som gjennom Todalen. Sysselmannen gir i brevet uttrykk for at erfaringene knyttet til denne forutsetningen ikke er gode.
«Det er i dag i stor grad opp til den enkelte nyttekjørers skjønn å vurdere om traseen gjennom Todalen og Gangdalen eller evt. andre aktuelle traseer er farbare eller ikke. Det er heller ingen objektiv metode for å fastslå dette. Målt etter observert snøscooterferdsel i området er unntakene fra forbudet mot motorferdsel blitt svært mange», skriver Sysselmannen.
Sysselmannen mener også det er interessant å se på bruken av fly mellom Longyearbyen og Svea, og påpeker at det er mulig å komme seg til og fra arbeid med flyrute som er satt opp nettopp med det som formål.
– Bolterdalen er heller ikke rasfri, så når det er rasfare burde man egentlig ikke kjøre noen av stedene, men bruke fly, sier Bergstrøm.

Bør oppheves
Trond Johansen, som jobber som driftsleder i transporten i LNS Spitsbergen, mener forbudet heller burde fjernes helt. Han kjører skuter til og fra jobb i Svea, og denne vinteren varte hans skutersesong fra 1. desember til 20. mai.
– Bolterdalen er den sikreste veien å kjøre. Det er mange ganger flyet har vært kansellert, men jeg kjører likevel, og jeg har ennå ikke vært borte fra jobb, sier Johansen.
Administrerende direktør i LNS Spitsbergen, Gudmund Løvli sier de vil komme med innsigelser til at unntaket for nyttetrafikk fjernes.
– Dette var en dårlig nyhet for oss. Det er mange hos oss som kjører skuter til Svea, og skuteren er en sikkerhet for å komme seg til Longyearbyen når det er dårlig vær og flyet ikke går. Jeg forventer at Sysselmannen bruker litt fornuft i denne saken, sier Løvli.

Samfunnsnytte
Viseadministrerende direktør i Store Norske, Dag Ivar Brekke, ber Sysselmannen la samfunnsnytten veie tyngst når forskriften skal revideres.
– Jeg håper ikke de stenger for nyttetrafikk. Når samfunnsnytten skal veies opp mot områdevernet håper jeg Sysselmannen faller ned på rett side, sier Brekke.
Han understreker at skuterkjøringen er et supplement til flyet, og han synes ikke det er riktig at gruvedriften settes opp mot reiselivsnæringa når forskriften skal revideres.
– Jeg regner med det forblir klart at grunnlaget for en revisjon er hensynet til miljøet, ikke å sette de ulike næringene opp mot hverandre, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!