Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kai-framtiden er flytende

Illustrasjonene viser den påtenkte flytekaia i ulike vinkler sett fra Adventfjorden. Den er også tegnet med en såkalt «moon pool» som vil gi forskningsmiløet anledning til å ha havn for undervannsfarkost under kaia, selv om det skulle være is på fjorden. FOTO: Illustrasjon: Snøhetta

Kai-framtiden er flytende

En flytekai som verden ikke har sett maken til er aktuell som løsning i Longyearbyen.

Denne uken ble det kjent at Longyearbyen vurderer en helt ny type kai, i forbindelse med havneutbyggingen. En flytekai som kan ta imot cruiseskip, lagre drivstoff, huse universitetsansatte og et laboratorium er aktuell som løsning.

– Planen er å ha flytekaia ferdigprosjektert i løpet av sommeren. Hvis vi får bevilget penger over statsbudsjettet, blir det forhåpentligvis bare å trykke på «play», sier havnesjef Kjetil Bråten.

Columbi egg

Bråten og Longyearbyen lokalstyre har jobbet i mange år med å finne ei passende kailøsning for Longyearbyen. Utgangspunktet er at byen sliter med å finne plass nok til båtene, spesielt i høysesongen. I tillegg til de store inntektsbringende cruiseskipene, har lokale selskap mindre båter som også trenger kaiplass.

– Hvis vi skulle bygge tradisjonell kai, med 120 meter kailengde, ville vi få akkurat det. Med en flytekai på samme lengde, ville vi få kailengde på endene av kaia, og på innsiden. Til sammen nær 300 meter kaikant. Det blir et columbi egg, sier Bråten.

Sonderinger

Foringsflåtene som brukes i oppdrettsnæringen har lenge blitt sett på som et utgangspunkt det gikk an å forske rundt. Flåtene har hus oppå, og fungerer som flytende installasjoner i anleggene.

I tillegg har man i lengre tid jobbet med Unis om isforholdene, for å finne ut hvor store påkjenninger en kai må tåle for å være robust nok.

– Vi har snakket med mange, men slitt med å få noen til å sette navnet sitt på prosjektet, på grunn av usikkerheten med hensyn til is. Derfor lå prosjektet på is (!) til vi fikk kontakt med ingeniørene i Dr. Techn. Olav Olsen AS, sier Bråten.

Selskapet er gode på betongkonstruksjoner i sjø, og har tegnet plattformer og undersjøiske tunneller.

Langt fram

Resultatet har blitt en avansert flytekai med to innvendige etasjer, og to påbygg med to til tre etasjers på kaia. Et kombinert kai- og lageranlegg med kontorlokaler, som i tillegg til å ta imot mange titalls tusen turister i året også skal huse universitetsansatte, studenter og et laboratorium for forskning på marint arktisk miljø. Til sammen vil etasjene i den påtenkte flytekaia romme 10.000 kvadratmeter, og vekta av en fullastet konstruksjon vil være 35.000 tonn.

– Det er jo ikke noen vits i å fisle når man først er i gang, ler Bråten.

Men han legger ikke skjul på at det gjenstår en god del arbeid. Hvem som eventuelt skal bygge kolossen er uklart. Hvis og når det skjer, vil arbeidet bli gjort på fastlandet, og kaia bli slept opp til Longyearbyen over havet.

Hva prisen blir er også høyst uklart.

Håp for budsjettet

LL er kommet langt i dette arbeidet. På grunn av prosjektets usikre natur, har de holdt kortene tett til brystet lenge. Nå begynner ting å bli såpass konkret at det er mulig å lufte planene offentlig, og prosjekteringsarbeidet fortsetter.

– Vi har håp om å få bevilget mer penger til havneutbygging over statsbudsjettet for 2016, sier sjef for teknisk sektor i LL, Marianne Aasen.

Budsjettet legges fram og vedtas i løpet av høsten. Til den tid skal arbeidet med den «hårete» kailøsningen være kommet lenger.

– Vi har jobbet med dette prosjektet lenge, og for hver dag som går kommer vi et hakk lenger. Det er ei løsning som er spennende for Longyearbyen og Norge, og som kan gi perspektiver på løsninger for andre havner på våre breddegrader, sier Kjetil Bråten.

Nøkkelord

Se bildet større

Illustrasjonene viser den påtenkte flytekaia i ulike vinkler sett fra Adventfjorden. Den er også tegnet med en såkalt «moon pool» som vil gi forskningsmiløet anledning til å ha havn for undervannsfarkost under kaia, selv om det skulle være is på fjorden. FOTO: Illustrasjon: Snøhetta

Se bildet større

Illustrasjonene viser den påtenkte flytekaia i ulike vinkler sett fra Adventfjorden. Den er også tegnet med en såkalt «moon pool» som vil gi forskningsmiløet anledning til å ha havn for undervannsfarkost under kaia, selv om det skulle være is på fjorden. FOTO: Illustrasjon: Snøhetta

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!