Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Kabelen er lagt

«Cable Innovator® idet skipet startet arbeidet sist fredag. Nå har båten lagt kabel helt til Ny-Ålesund. FOTO: Christopher Engås

Kabelen er lagt

«Cable Innovator» har i disse dager lagt kabel fra Longyearbyen til Ny-Ålesund. Det finnes bare to farkoster av denne typen i verden.

29. august begynte arbeidet med å legge fiberkabelen, som skal koble den nye geodesistasjonen med resten av verden, ned på havbunnen. Forberedelsene har pågått i langt over et år, og kostnadene er beregnet til 90 millioner kroner.

I dag er båten i ferd med å koble kabelen til i Ny-Ålesund etter å ha brukt ei uke på å strekke den fra Longyearbyen den siste uken.

Spesialbåt

«Cable Innovator» er 140 meter lang, og det er bare to slike skip på verdensbasis. Etter at skipet ble bygd i Finland i 1995 har den vært med på de fleste store sjøkabelprosjektene, inkludert prosjektet med å legge kabel fra fastlandet til Svalbard.

– Båten ble først og fremst bygd for de store og lange sjøkabelprosjektene, men det er blitt stadig mindre av disse. De siste årene har arbeidet vårt stort sett bestått av mindre kabelleggingsprosjekt, eller arbeid med å reparere eksisterende kabler, sier kaptein Nick Parker på «Cable Innovator».

Båten med mannskap lå til kai i Longyearbyen i forrige uke før oppstart med kabelleggingen.

Mye plass

Store deler av det helt spesielle skipet rommes av flere store trommelrom, hvor det er plass til enorme mengder med kabel. Så mye kabel kan «Cable Inno­vator» ha om bord, at den kan legge et sammenhengende strekk fra Norge til Venezuela i Sør-Amerika!

– Men det er også et selvforsynt samfunn om bord, der det også produseres ferskvann. Vi er i alt 57 personer om bord fordelt på fire forskjellige avdelinger. Navigering, teknisk stab, kabelavdelingen og subsea-avdeling, forteller Parker.

Ved riktig lange strekk, skjøtes kabel om bord i båten, men dette skjer ikke i strekket som legges til Ny-Ålesund. Subsea-avdelingen jobber med utfordringer som oppstår på havbunnen, det være seg vanskelig havbunn eller andre ting. Til å hjelpe seg har skipet et «Excalibur» undervannsfartøy som navigeres på havbunnen tusenvis av meter under skipet, om det skulle være nødvendig.

Nøkkelord

Se bildet større

Kaptein Nick Parker (t.v.) og prosjektansvarlig i Uninett, Helge Stranden. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Ubåten senkes ned så dypt det måtte være, og gjør operasjoner på havbunnen. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Denne legger kabel på havbunnen. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!