Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Jobb mer sammen

Ut på tur: Tobias Luthe har gått i dybden på reiselivet i Longyearbyen. Han har funnet ut av aktørene er gode på innovasjon, men bør bli bedre på å samarbeide seg i mellom. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

– Jobb mer sammen

En ny undersøkelse viser at reiselivsbransjen tørster etter mer samarbeid og fellesfølelse. – Ha som mål å bli et bærekraftig utstillingsvindu i Arktis, råder Tobias Luthe.

Tekst:

Publisert:

– Alle reiselivsaktører i Longyearbyen er avhengige av de fantastiske omgivelsene. Da gir det ikke mening å tenke som individer, sier professor Tobias Luthe fra Hochschule für Technik und Wirtschaft i Chur i Sveits.

Han er i Longyearbyen for å presentere forskningsprosjektet ArcAlpNet, der han sammenligner reiselivsnæringen i Longyearbyen med tre landsbyer i Alpene. Stedene som ble undersøkt har omtrent samme innbyggertall og henter en god del av inntektene sine fra turisme. Dessten påvirkes de av klimaendringene.

Lite samarbeid

Gjennom skriftlige tilbakemeldinger og dybdeintervjuer har Luthe sammen med flere kolleger kartlagt de 74 aktørene i reiselivsbransjen i Longyearbyen. Et av funnene er at det er lite samarbeid i bransjen.

– Vi fant at det er vesentlig lavere samarbeid her enn i de andre landsbyene vi undersøkte. Konkurransen om turistene er stor, og kunnskap spres ikke på tvers av aktørene, sier Luthe.

Luthe tror noe av grunnen til dette er lite eierskap til stedet siden man ikke kan eie land og få bor her i flere generasjoner. Han viser til at i Longyearbyen er gapet mellom omtanke for egen næring og omtanke for omgivelsene større enn andre steder.

– I landsbyene i Alpene er det mange som eier land. I tillegg til å tenke på hva som er bra for næringen sin, tenker de også på hva som er bra for sine barn om femti år. Den tankegangen er ikke like fremtredende i Longyearbyen, sier Luthe.

Innovasjon

Et av de positive funnene er at folk er innovative. Forskeren gir æren for det til høy turnover og et internasjonalt samfunn.

– I Alpene er det noen få, sentrale aktører som gjør det samme om og om igjen, og ingen hører på de små aktørene. I Longyearbyen er det mange små grupperinger som er innovative og kommer med nye ideer. Gode ideer blir igjen plukket opp av flere, sier han.

En tendens blant de som er intervjuet er at de etterlyser en mer helhetlig tankegang for reiselivet. Luthe råder dem til å slå seg sammen og se mot et felles mål.

– En vei å gå kan være å styre mot å bli et samfunn som lever bærekraftig i Arktis, og likevel har en blomstrende økonomi. Rett og slett bli et utstillingsvindu for andre, sier han.

Førstkommende tirsdag skal forskerne spille ballen over til reiselivet i Longyearbyen. Da arrangerer de en workshop hvor de vil presentere sine funn og invitere til en debatt om framtiden.

– Nå som mørketida kommer og sesongen er over, kan det være lurt å fremme mer samarbeid og tenke de lange linjene, sier Luthe.

– Helt enig

Reiselivssjef Ronny Brunvoll er glad for at forskningen til Tobias Luthe viser et ønske om et felles mål for reiselivet.

– Dokumentasjonen hans viser at vi er på rett vei. Siden Luthe var her, har vi kartlagt hvilke utfordringer og muligheter vi har for Svalbard som destinasjon, og satt opp sju konkrete mål. Det første målet er å etablere et felles mål for reiselivet på Svalbard, sier Brunvoll.

Utover høsten begynner jobben for å nå disse målene. Samtidig jobber reiselivsnæringen for å bli tatt opp under merkelappen «Bærekraftig reiseliv», som Innovasjon Norge står bak.

– Et av funnene er at reiselivet er preget av lite samarbeid. Er du enig i den beskrivelsen?

– Jeg har ikke inntrykk at det er noe dårligere internt i reiselivsnæringen her enn andre plasser. Men når det gjelder samarbeid med samfunnet rundt oss, er det mye å gå på. Det går på reisemålet som helhet, for eksempel hvordan det ser ut når man kommer fra flyplassen og i sentrumsgatene, sier Brunvoll.

– Et annent funn er at reiselivsnæringen er gode på innovasjon, langt bedre enn andre. Hva er grunnen til dette?

– Det er en ganske ung næring her på øya, og det er mange ressurssterke folk som kommer hit og brenner for dette. I tillegg har vi en spesiell stilling som reisemål i Norge, og et ekstra krav om å opptre ansvarlig.

Se bildet større

Samarbeid: Denne grafen fra forskningsprosjektet ArcAlpNet viser hvordan 74 reiselivsaktørene i Longyearbyen er knyttet sammen. Fargene viser hvilke undergrupper som har et nært samarbeid, mens størrelsen på kulene sier noe om hvor sentrale de er for samarbeidet i Longyearbyen. Ifølge Luthe viser dette at store aktører samarbeider mest med andre store aktører, mens de små samarbeider seg i mellom. FOTO: Illustrasjon: Tobias Luthe

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!