Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Jernbane til Svea og Colesbukta

 

Jernbane til Svea og Colesbukta

I framtiden vil det være jernbane til Svea og Colesbukta, mens Barentsburg er nedlagt. Longyearbyen vil også gjennomgå stor forandring.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Kan hende kan russerne bygge en helt ny gruveby i Colesbukta, legge ned Barentsburg og transportere all kull ut via Hotellneset, sier førsteamanuensis Gerrit Mosebach ved NTNU i Trondheim.

I ti dager har han ledet en gruppe på femten studenter under en studietur på Svalbard. Prosjektet «Transit Svalbard» er støttet av Store Norske. Prosjektet skal ikke nødvendigvis settes ut i livet, men skissere opp forskjellige scenarier for framtidens utvikling av Longyearbyen og Colesbukta, hvor også Barentsburg inngår.
– Vi kan tenke oss skinneforbindelser for å unngå at det genereres privattrafikk. En skinneforbindelse er lettere å spise enn en veiforbindelse. Vi vet at russerne er interessert i forbindelse til Longyearbyen, ikke minst på grunn av flyplassen, sier Mosebach.
I så fall kan all kull fra russernes nye gruve i Colesbukta skipes ut fra Hotellneset.

Nye Longyearbyen
Framtidsprosjektet er del av NTNUs nordområdesatsing, hvor også Longyearbyen inngår.
– Det som er blitt diskutert er å flytte flere industri og lagerlokaler utover mot Hotellneset, og frigjøre arealer i byen. Store Norske er interessert i studier av Hotellneset og utskipningskaia for kull. Hotellneset er ikke helt enkel på grunn av kullstøvet.
I scenariet Longyearbyen 2024 er Sjøområdet, Sjøskrenten og området hvor søppelanlegget ligger omgjort til boligområde. Det samme gjelder området vest for Longyearelva, hvor det i dag er industriområde.
Planen vil utvilsomt gi Longyearbyen et helt annet preg, og ikke minst åpne opp for nærmere forbindelse til fjorden.

Svea
Studentene har også vært på befaring i Pyramiden og Barentsburg. Gyulovics Istvan fra Budapest synes at Longyearbyen er et underlig sted, men han liker byens organiske preg mer enn de «demonstrative velplanlagte russiske byene». Han innser imidlertid at akkurat det kan henge sammen med det russiske nærværet i hjemlandet Ungarn i 40 år.
Istvan er svært negativ til veiforbindelse til Svea.
– Det vil være fullstendig feil. Hvis en forbindelse er nødvendig må det være en jernbane. En vei vil åpne for trafikk og bebyggelse, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!