Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Jakter på grunner

Kartverkets hydrograf Tomas Albrigtsen kartlegger forholdene utenfor gammelkaia. På skjermen til høyre skimtes «Tyr» som ligger til kai og gjør målearbeidet litt mer utfordrende. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Jakter på grunner

To nye målefartøyer har i år kartlagt hva som befinner seg under overflaten i Svalbards fjorder. De fant flere nye skumle grunner.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.09.2014 kl 08:08

Etter et ti uker langt tokt på Svalbard ligger Kartverkets fartøy «Hydrograf» til kai i Longyearbyen denne andre onsdagen i september.

De fem siste ukene har hydro­graf Glenn Maan vært en del av mannskapet.

– Vi har for det meste vært i Hinlopenstretet, Dicksonfjorden og Ekmanfjorden, forteller han.

Ved Hinlopenstretet målte Kartverket blant annet ved Kinnvika og i Sorgfjorden.

– Skiftet som var her før oss målte i området fra Hornsund ned mot Sørkapp, sier Maan.

Han forteller at områdene Kartverket har tatt for seg i sommer stort sett ikke har vært målt tidligere.

– Det var bare i Dicksonfjorden og Hornsund det var gamle målinger, sier Maan.


Måler ved gammelkaia
Før Kartverket forlater Longyearbyen og Svalbard skal de gjøre en siste måling.

– Vi har fått melding om at det skal ha blitt grunnere ved gammelkaia, sier Maan.

Nå er han, hydrografkollega Tomas Albrigtsen og overstyrmann Niklas Lund på vei for å finne ut om det har blitt mer mudder ved kaia.

Kartverkets hovedfartøy er «Hydrograf». Om bord på den har Kartverket målefartøyene «Lomvi» og «Havelle». Den sistnevnte er nå på vei mot gammelkaia for å måle dybdene der.

– De nye båtene kan sjømåle i tolv knop i stedet for seks, og har større oppløsning i ekkoloddene, sier overstyrmann Niklas Lund.

Maan forteller at de har hatt en målebåt ute døgnet rundt, og i tillegg har de gjort målinger med «Hydrograf».

– Når vi først er her er det om å gjøre å være så effektive som mulig, sier han.

I løpet av sommerens sjømålingstokt har Kartverket avdekket flere hundre nye grunner. En stor del av disse er så grunne at de er navigasjonskritiske.


Tar tid
På veien inn mot gammelkaia ser de at Sysselmannens båt «Tyr» ligger til kai. De bestemmer seg for å forsøke å skyte under den, og fortsetter kartleggingen likevel.

Litt utenfor kaia går hydrograf Tomas Albrigtsen ut for å måle lydfarten i vannet. Han senker en liten sylinder ned i vannet og lar den være der noen sekunder før han heiser den opp igjen.

– Strålene i ekkoloddet går ulikt i ulike temperaturer. Derfor må vannet undersøkes, sier Maan.

Så går hydrografene inn igjen og begynner å kartlegge sjøbunnen. En skjerm viser gammelkaia og «Tyr», en annen viser konturene av havbunnen som ekkoloddet tegner.

«Havelle» går fram og tilbake langs kaia og klarer å få kartlagt bunnen også under «Tyr».

Albrigtsen henter opp kart over strekningene de har målt tidligere på toktet. De har kjørt fram og tilbake, fram og tilbake for å kartlegge hver centimeter av havbunnen.

– Vi vil ikke gå inn i ukjente farvann før det er målt. Her oppe er det langgrunt mange steder. Da kommer vi ikke så langt. Kanskje vi bare kan gå ti meter i slengen. Når man er en kilometer fra land kan det ta tid, sier Maan.

– Det er som å klippe plenen, skyter Lund inn.

Store deler av Svalbards farvann er ennå ikke sjømålt, og bare 27 prosent er kartlagt ved hjelp av moderne metoder. Med dagens kartleggingstempo vil det ta flere tiår før Svalbards kystlinje er tilstrekkelig kartlagt.


Korrigerer for tidevann
Etter at målingene er gjort, korrigeres de for tidevannet. I tillegg blir gps-dataene korrigert med satellitter. Slik går de fra å være nøyaktige på meteren til å bli nøyaktige på centimeteren.

«Havelle» setter kursen tilbake mot moderfartøyet og kaptein Hermod Stokmo. Han er fornøyd med toktet, bortsett fra at de ikke fikk gjort målinger i Franklinsundet

– Det er et område mange etterlyser data fra, sier kapteinen.

Mannskapet fra Kartverket var nemlig plaget av is og vind en periode i Hinlopenstretet.

– Vi hadde opp i liten storm, sier Stokmo.

Kapteinen håper dataene fra årets målinger kommer ut raskt.

– Om de blir liggende i årevis blir det meningsløst, sier han.

Når målingene fra årets tokt blir tilgjengelige i kart er ikke klart.

– Målingene står i kø for å komme inn på kart, sier Kjetil Wirak i kartproduksjonsseksjonen i Kartverkets sjødivisjon.

Da Svalbardposten gikk i trykken onsdag var det ennå ikke klart om det har blitt grunnere ved gammelkaia.

Nøkkelord

Se bildet større

Tomas Albrigtsen senker en sylinder ned i vannet for å kartlegge blant annet temperatur. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Kaptein Hermod Stokmo håper årets målinger raskt kommer inn i kart. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Nyheter

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!