Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Jakter gjev merkevare

Svalbard hører helt klart hjemme på lista over bærekraftige reisemål, mener reiselivssjef Ronny Brunvoll og prosjektleder Trine Krystad. FOTO: Eirik Palm

Jakter gjev merkevare

Longyearbyen skal bli blant de første i Norge som kan kalle seg Bærekraftig reisemål.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.12.2013 kl 21:58

– Jeg gleder meg skikkelig. Og begeistringen min skal smitte over på de som skal bidra, sier Trine Krystad.

Denne uka gikk startskuddet for ferden som skal føre Longyearbyen til merkeordningen som beviser at næringen tar ansvar for reiselivets negative påvirkning på miljøet.

Lang vei
«Med merket blir reisemålet mer attraktivt: Det gir troverdighet hos turistene og kan skape stort engasjement i lokalmiljøet», forklarer Innovasjon Norge, som står bak programmet.

Men veien dit er lang og krevende, og til nå er det bare Røros, Vegaøyene, Trysil og Lærdal ved Sognefjorden som har rett til å bruke merket i markedsføringen. Her hører også Svalbard hjemme, mener Trine Krystad, som er prosjektleder i Longyearbyen.

– Fordi det er en forventning til næringen, og de som reiser til Svalbard har en forventning om at vi står for bærekraft med det vi gjør her oppe. Det er også et ønske hos næringen at vi tar bærekraft på alvor, sier hun.

Etter et informasjonsmøte onsdag, tok en arbeidsgruppe med folk fra Longyearbyen Lokalstyre, Sysselmannen og Svalbard Museum fatt på første del av kartleggingen. I forkant
har generalforsamlingen i Svalbard Reiselivsråd, med blant andre Spitsbergen Travel og
Svalbard Adventure Group, slått fast at den vil ha merkingen som forutsetter at reisemålet tar vare på natur, kultur og miljø, styrker sosiale verdier og er økonomisk
levedyktig.

– Det skal være kvalitet i alle ledd, levekraftige samfunn og god økonomi i reiselivbedriftene, sier Krystad.

– Framtidsrettet
– Vi har et unikt utgangspunkt som leveradør av storslåtte, naturbaserte opplevelser. Merket for bærekraftig reisemål bidrar til å sikre ansvarlighet i næringen og styrker oppfatningen av Norge som et rent, vakkert og bærekraftig reisemål, sier Per-Arne Tuftin som er direktør for Norgesprofil og opplevelser og Innovasjon Norge til organisasjonens egne nettsider.

Om ett års tid håper prosjektlederen at Longyearbyen kan ha gjort seg fortjent til kvalitetsstempelet.

– Dette er en investering for framtida, sier reiselivssjef Ronny Brunvoll. Om 15–20 år vil dette være etterspurt og forventet av reisende, fastslår reiselivsjefen og legger til: – Så er det eviggående med ny godkjenning hvert tredje år.
– Men samtidig er dette et reisemål med kullkraftverk?
– Vi må forholde oss til tingene slik de er. Man må reise langt med fly og det er kullkraftverk her. Jeg håper på rask rensing, det ville vært godt omdømmemessig, sier Ronny Brunvoll.

– Jeg tror at vi har gode muligheter for å lykkes. I tillegg er Longyearbyen en oversiktlig destinasjon, og vi vet hvem som opererer her og hva de har gjort til nå, sier Trine Krystad.

Faktaboks

• "Bærekraftig reisemål" er et kvalitetsmerke for reisemål i Norge.

• Merkeordningen er et tilbud til
norske reisemål som vil ta ansvar for
reiselivets negative påvirkning på
miljøet.

• Merking forutsetter at reisemålet tar
vare på natur, kulur og miljø, styrker
sosiale verdier og er økonomsisk
levedyktig.

• Prosjektleder i Longyearbyen er Trine Krystad.

• Målet er at Longyearbyen har innfridd kravene som gir rett til å bruke statusen "Bærekraftig reisemål" i løpet av et år.

Kilder: Innovasjon Norge/Svalbard Rreuiseliv

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!