Jaget hvalross på sjøen

Kystvakten ville inspisere at turister ikke skremte hvalrossen som lå på land. Det førte til at Kystvakten skremte hvalross på havet.

Hvalross på Torellneset på Nordaustlandet fotografert noen uker etter Kystvaktens lavtflyging.
Publisert
Torellneset er et kjent hvileområde for hvalross. I slutten av juni ble slumringen kraftig forstyrret.

27. juni gikk guider fra turistskipet «Ocean Nova» i land på Torellneset med en gruppe på 44 turister. Torellneset ligger i Hinlopenstretet, sørvest på Nordaustlandet, og er et kjent hvileområde for hvalross. Neset ligger i Nordaust-Svalbard naturreservat, hvor det stilles særlig strenge krav til hvordan besøkende oppfører seg.

Ifølge svalbardmiljøloven skal all ferdsel på Svalbard foregå på en måte som ikke fører til «unødig forstyrrelse av mennesker eller dyreliv».

Mens turistene og guidene forsiktig nærmet seg flokken av 40-50 hvalross som lå og sov, hørte de lyden av et fly som nærmet seg fra sørøst.

Rapportert

I en rapport til Sysselmannen skriver ekspedisjonsleder Henrik Løvendahl i Polar Quest Expeditions:

«Det viste seg å være et fly fra den norske kystvakten i lav høyde over Ocean Nova og deretter over oss og gruppen av hvalross. Et fly i lav høyde skaper mye støy. Hvalrossene løftet på hodet og var alle i en tilstand av panikk, og noen dyr gikk på sjøen. Jeg ba våre gjester å stoppe og sitte ned, for ikke ytterligere å forstyrre hvalrossene. Flyet gjorde en sving og nærmet seg igjen fra sørøst. Jeg forsøkte å kalle opp flyet på kanal 16 på min VHF-radio, for å be dem om ikke å fly over oss igjen, uten å få svar. Flyet fløy igjen like over skipet og flokken av hvalross i lav høyde. Den nå svært nervøse flokken løftet igjen på hodene, og enda flere dyr gikk i vannet.»

I lav høyde

Flyet gjorde så klar for enda en runde, samtidig som Løvendahl fortsatte med å kalle opp på VHF-en. Da han fortsatt ikke fikk svar fra flyet, kalte han opp «Ocean Nova». Han fikk vite at skipet var i kontakt med flyet, og han ba dem formidle at hvalrossen ble forstyrret og at de ikke måtte gjøre flere runder.

Flyet skiftet nå kurs og holdt seg lenger ute i Hinlopenstretet, for deretter å forvinne nordover.

Ekspedisjonslederen forklarer i rapporten at han etter hendelsen måtte forklare turistene hva det hele dreide seg om:

«En halvtime tidligere hadde jeg forklart turistene hvordan de skulle oppføre seg, at de måtte være stille og unngå å forstyrre dyrene: «Jeg fant det vanskelig å forklare og rettferdiggjøre hva som nettopp hadde skjedd, og mange av våre gjester var svært opprørte.»

Kontroll av turistfartøy

Vanligvis ligger ansvaret for å kontrollere turisttrafikken hos Sysselmannen. Mens Kystvakten holder oppsyn med de mange fiskefartøyene i farvannet rundt Svalbard.

I tillegg til kystvaktskipene, hyres det ene Dornier 228­-flyet Luftransport har stasjonert i Longyearbyen.

27. juni fikk Lufttransport i tillegg oppdraget med å kalle opp alle turistskipene rundt Svalbard for å skaffe en oversikt over antallet passasjerer og mannskap. «Dette for at FOH (Forsvarets operative hovedkvarter) skulle ha ett grunnlag for å vurdere behovet for kontinuerlig tilstedeværelse av kystvaktfartøy i svalbardområdet med tanke på SAR-kapasitet.» SAR står for søk og redning.

Lufttransport fikk også ordre om å ta bilder av fartøyene og eventuelle landstigningsoperasjoner.

Hva hensikten med fotograferingen var, framkommer ikke av dokumentene Svalbardposten har fått innsyn i.

Bare se, ikke delta

Oppdraget er signert orlogskaptein Lars Kjøren i Kystvakten. Han sier at avstanden til kjente hvalrosskolonier er innskjerpet til minimum 6.000 fot (1.800 meter), og at det er en regel som gjaldt før toktet over Torellneset.

– Jeg kjenner ikke til hvorfor de fløy så lavt. Det kan være at de har glemt minimumsavstanden, sier Kjøren.

Assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim forteller at en av Sysselmannens førstebetjenter var med som observatør på flygingen.

Sysselmannen har tatt opp hendelsen med Lufttransport og Kystvakten, som har innrømmet at de fløy for nær hvalrosskolonien, og at det ikke skal skje igjen.

Ut over det har Sysselmannen ikke gjort noe med saken.

Powered by Labrador CMS