Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ja til ny havnebåt

Rett før avstemningen ba Aps Odd-Gunnar Brøto Braathen om en fem minutters kunstpause, for å forsikre seg om at partiet sto samlet i saken. Det gjorde de. FOTO: Anders Fjellestad

Ja til ny havnebåt

Med knappest mulig flertall vedtok politikerne tirsdag å låne 16 millioner kroner til ny havnebåt.

Det er sjelden en sak skaper så mye splittelse og diskusjon i det politiske miljøet i Longyearbyen som den såkalte losbåtsaken. Tirsdag kom den opp for lokalstyret, og som ventet ble det stor diskusjon.

Høyre, Konsekvenslista og deler av Tf var sterkt imot at Longyearbyen lokalstyre (LL) skal låne inntil 16,5 millioner kroner for å kjøpe en ny havnebåt. Båten skal blant annet brukes til å frakte loser på oppdrag fra Kystverket.

Arbeiderpartiet har hele veien sagt ja og trengte kun én stemme for å få flertall for ny havnebåt. Den fikk de fra Håvar Fjerdingøy i Tf, og med 8 mot 7 stemmer vedtok lokalstyret at LL skal ta opp millionlånet til ny båt.


– Splitter byen

Vedtaket fra lokalstyret kommer som en lettelse for Kystverket, som nå slipper å måtte finne andre og mer kompliserte løsninger for å få fraktet sine loser rundt på Svalbard.

Samtidig er den lokalpolitiske forargelsen stor over at Kystverket har satt politikerne i en klemme ved å spørre om LL kan frakte losene.

– Det er dumt at Kystverket skal splitte det politiske miljøet og befolkningen i en sak vi egentlig ikke har noe med å gjøre, sa Høyres Geir Hekne fra talerstolen.

Partiet har kjempet innbitt mot losbåtsaken, og mener losfrakten går utenfor havnas kjernevirksomhet og LLs plan­område.

– Vi bruker i overkant mye penger fra før, og søker til og med staten om ekstra penger for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet. Da blir det feil å ta opp enda mer lån, sa Hekne.

Konsekvenslistas to representanter var enige.

– Hva får vi igjen? Ingenting. Havna får en båt, mens resten av samfunnet må ta lånerisikoen. Om vi sier ja, vil også havna gå i konkurranse med lokalt næringsliv, sa Jens Abild.


Ap tause

Han og partifelle Ingunn Løyning mente beredskapen til sjøs vil bli enda bedre om LL ikke tar på seg losjobben.

– Da må Kystverket skaffe sin egen båt. Med den og havnas to egne båter, har vi tre båter til sammen i beredskap. Om vi sier ja, får vi bare havnas to båter, sa Løyning.

Høyre og Konsekvenslista hadde også en rekke kritiske spørsmål til kontraktforslaget mellom LL og Kystverket. Både havnesjef Kjetil Bråten, jurist Anette Kopp og fungerende Bydrift-leder Jørn Myrlund måtte svare på spørsmål fra politikerne. Tidvis virket representantene fra Høyre og Konsekvenslista å være den reneste kontrollkomité.

Arbeiderpartiet holdt seg oppsiktsvekkende tause under debatten. Kari Schrøder Hansen og Christin Kristoffersen svingte innom talerstolen, men ellers var partiet stille i saken.

Se bildet større

De kjempet imot, men måtte til slutt gi tapt for et knapt flertall. Fra venstre: Konsekvenslistas Ingunn Løyning og Jens Abild, samt Høyres Roger Eriksen, Trond E. Johansen og Geir Hekne. FOTO: Anders Fjellestad

Faktaboks

Dette er saken

Kystverket trenger noen til å frakte sine loser fra Longyearbyen og ut til skipene.

I fjor sommer gjorde Longyearbyen havn denne oppgaven som en midlertidig ordning. Kystverket er imidlertid så godt fornøyd at de har bedt havna om å fortsette.

For å kunne gjøre det, må havna kjøpe en ny båt som tilfredsstiller Kystverkets krav til arbeidsmiljø og sikkerhet.

Båten anslås å koste 16 millioner kroner, og finansieres ved lån gjennom LL. Den nye båten skal erstatte havnebåten «Fjell».

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!