Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Istoktet styrker Norges tyngde i Arktis

Forskere driver feltarbeid ved siden av «Lance». Istoktet som skal vare i et halvt år, er med på å gi Norge mer politisk tyngde i arktiske spørsmål, mener Fridtjof Nansen Institutt. FOTO: Marius Bratrein, Norsk Polarinstitutt

Istoktet styrker Norges tyngde i Arktis

At «Lance» ble presset ut av isen kan gi flere svar om klimaendringene. I mellomtiden begynner verden for alvor å kaste øynene på forskningstoktet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.02.2015 kl 11:36

«Lance» lå onsdag igjen på 83 grader nordlig bredde etter at forskningsskipet sist helg måtte pakke sammen utstyret og forlate isen. Årsaken var at skipet ble presset ut av isen. På det meste forflyttet isflaket som skipet var frosset inn i, seg hele 35 kilometer på én dag.

Mer mobil is
Direktør i Norsk Polarinstitutt, Jan-Gunnar Winther, mener erfaringene har vært nyttige. Målet med istoktet er å følge havisen fra tilblivelse til smelting. Det har blitt mer årsis og mindre gammel is, men forskerne kjenner ikke konsekvensene av disse endringene.

- Kjernen i prosjektet er å finne ut om vi har beskrevet havisen riktig i klimamodellene, og svaret er nok nei. Vi har ikke god nok beskrivelse av Arktis og havisen i dag, og det fører til mer upresise framskrivinger av klimautviklingen i Arktis så vel som globalt. Klarer vi å gjøre klimamodellene mer presise, har prosjektet en enorm samfunnsverdi, sier han.

Hele Arktis er i stor endring, og en av parametrene som forandrer seg er havisen. At det har blitt mindre er kjent. Nå er forskerne opptatt av førsteårsisen, og utviklingen er at både massebalanse og energibalansen forandrer seg. Årsisen har en annen overflate, er mer ru og består ofte av mindre isflak. De påvirker evnen til å reflektere varme fra sola, sammenliknet med den gamle siden, hvor flatene er større.

En annen forskjell er at den unge isen forflytter seg raskere enn den gamle. Dermed forflytter «Lance» seg raskere enn beregningsmodellene skulle tilsi.

– Nå drev vi raskere enn vi trodde, og det var basert på «best knowledge». Det kan være uflaks med vindretningen, men det kan også være det nye Arktis, hvor ting kan skje fortere. Vi vet ikke, men for oss kan det være interessant, sier Winther.

- Så det var kanskje ikke bare en ulempe?

- Kanskje ikke, for det som har preget Arktis de siste årene, er nettopp det uforutsigbare. Den første driften vår skilte seg ut fra det som er antatt drifthastighet og retning. Dette var basert på et gjennomsnitt av det vi kjenner av drift i dette området. Om dette er en ny tendens kan vi ikke si noe sikkert om i dag.

Hjelp fra kystvakta
Da RV «Lance» drev mot iskanten, ble det besluttet å be KV «Svalbard» om hjelp til å komme inn i isen igjen. Kystvaktskipet kan bryte is, og tirsdag kveld hadde det fått forskningsskipet på plass.

- Etter at kystvakta har satt av det påtroppende laget, går de nordover. I mellomtiden har det påtroppende laget tatt ned utstyr, så de burde være klare, fortalte prosjektleder Harald Steen til Svalbardposten for en uke siden.

Det hadde da nettopp vært mannskapsbytte ombord på «Lance» og en ny gruppe forskere var på plass for å tilbringe tiden i polisen fram til påsketider. De siste dagene har de hatt det travelt med å pakke utstyr og rigge opp på nytt.

Norwegian Young Sea ICE Cruise (N-ICE2015) skal følge polisen fra vugge til grav og er det største prosjektet i sitt slag i norsk regi. Budsjettet er på 50 millioner kroner, og det ligger mye prestisje i det.

Steen er takknemlig for at KV «Svalbard» stiller opp. Kystvaktskipet har isbryteregenskapene og baner vei for «Lance» tilbake til utgangspunktet, minst 83 grader nord. Uten denne hjelpen ville forskningsarbeidet fått et lengre opphold.

LES OGSÅ: Nå må "Lance" flyttes

Følges av millioner
Jan-Gunnar Winther fulgte det hele fra Troll-stasjonen i Antarktis.

– Det er et prosjekt som følges veldig nøye fra hovedkontoret, og det er ikke tvil om at dersom vi fortsetter som vi har startet, vil vi samle inn et utrolig stort datasett fra et område fra en tid på året som er het unikt. Vi setter inn store ressurser, sier han.

Prestisjeprosjektet følges av interesserte over hele verden, og nå rettes ekstra mange øyne på forskerne og båten inne i isen etter at tidsskriftet National Geographic denne uka publiserte sin første reportasje derfra. Mediekanalen har titalls millioner lesere, og artikkelen Adrift in the Arctic Ice var tirsdag kveld delt 16.500 ganger på nettet.
Winther tror N-ICE2015 er viktig for Norge på flere plan. Det ene er forskningen, hvor flere sentrale, norske institusjoner er med dypere inn i Arktis enn det man vanligvis er.

I tillegg er det et prosjekt som er av internasjonal interesse og betydning. Tunge forskningsmiljøer fra ti ulike land deltar.


Politisk viktig
I tillegg kommer den politiske betydning for en arktisk stat som Norge å ha kunnskap og aktivitet i nordområdene og Arktis.

– Det gir stor oppmerksomhet, en klar og tydelig nordområdestemme, og det styrker gjennomslagskraft og autoritet å vise til solid aktivitet og kunnskap. Det er et uttrykk for at Norge er aktiv i nord og har kunnskap om nord. Dermed får Norge en sterkere stemme internasjonalt, sier Winther.

Konstituert direktør Arild Moe ved Fridtjof Nansen Institutt støtter denne vurderingen.

– Det er vanskelig å si noe om dette konkrete prosjektet, men generelt vil jeg si at kunnskap og forskning er en av Norges store ressurser i Arktis. Man ser veldig tydelig i utlandet at Norge nyter respekt for å ha høyt kunnskapsnivå. Og det å betale for store prosjekter som dette, trekker i samme retning: Norge som en seriøs aktør, sier Moe, som mener landet dermed taler med større tyngde i organer som for eksempel Arktisk Råd.

– Var det kanskje på høy tid at Norge har et projekt?

– Ja det virker i alle fall naturlig at Norge engasjerer seg, sier Arild Moe.

N-ICE 2015 skal pågå i et halvt år, og avsluttes til sommeren.


LES OGSÅ:

I Nansens kjølvann
Forskere presses ut av isen
Berget av stormen fra sør

Nøkkelord

Se bildet større

Trackingen til "Lance". Skipet er igjen tatt nord og inn i isen etter at den ble presset ut med sørlig kurs. FOTO: Norsk Polarinstitutt

N-ICE 2015

Norwegian Young Sea ICE cruise (N-ICE2015) skal sørge for data som gjør det mulig å forutsi utviklingen i Arktis mer nøyaktig.

Toktet skal følge isen fra den fryser i januar, til den smelter utover sommeren, og har flere underprosjekter:
• Bedre kunnskap om grenselaget til under-isen.
• Virkningen av atmosfæriske krefter på ettårs-is.
• Kartlegging av tykkelse på snø og isdekke.
• Endring og bevegelse i tynnere og yngre havis.
• Endringer i økosystemet i iskanten når isen minker.

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!